För ett tag sedan försvann alla prylar som var kopplade till hubben i Xiaomi Homeappen. Man kunde dock se prylarna i Aqara Homeappen. I Hemappen stod prylarna med ”inget svar”. Jag kunde inte heller logga in på Xiaomiappen när jag laddade ned den till iPaden. Fel mejl eller lösenord säger den.
Idag testade jag att dra ut hubben ur väggen och sedan koppla in den igen samt trycka 10 sek på knappen så den började blinka. Då hoppade alla prylar in i appen igen.
Nu kvarstår problemet att Hemappen har ”inget svar” fortfarande. Jag grävde i Xi-appen och hittade det här:
Pair with HomeKit - Bound. Det går inte att klicka på raden. Den är låst eller ej klickbar. Vad betyder bound i detta fall? Är det korrekt? Hur kan jag annars felsöka vidare?
Problemet löst. Det var hubben som hade kopplat upp sig mot fel nätverk. Vi har två olika hemma och den hade hamnar på det nätverk som HomeKit inte använder. Nu är det åtgärdat.
Men jösses vad svårt det var att återställa och starta om hubben. Jag tror lösningen var djupomställning, 10 snabba tryck. Men då började hubben prata Kinesiska…
Det löste jag genom att gå in via Aqara Homeappen. Men ändå fungerade det inte. Testade att dra ut den ut eluttaget 10 sekunder, 10 minuter och en timme. Inget fungerade. Sedan lät jag den vara ut jacket 24 timmar, då fungerade allt. Fick dock, såklart, återansluta alla sensorer. Vilket krävde upp till tre försök per sensor.