Få ett lite smartare hem med HomeWizard

Från sajten:
image

HomeWizard är ett nytt varumärke som vill göra våra hem lite smartare. Nu satsar varumärket på Sverige i och med en svensk hemsida och webbutik.

Nederländska varumärket HomeWizard är kanske inte så känt bland oss som pysslar med det smarta men detta ska det nu ändras på. HomeWizard gör en satsning på den svenska marknaden med sina smarta produkter och en webbutik och bland utbudet finns en del smarta produkter.

HomeWizard P1-mätare

Denna kan ge dig mer insikter i hur din energiförbrukning ser ut i hemmet. Den ansluts till din smarta elmätare och via appen går det att få koll på enheter i standby-läge. Kontakten är kompatibel med RJ12-portar i dagsläget och en version för RJ45 ska lanseras senare i år. Kommunikation sker via Wi-Fi 802.11b/g/n (2.4 GHz).

Rekommenderat pris för P1-mätaren från HomeWizard är 349 kronor och den kan köpas här.

HomeWizard vattenmätare

Via deras smarta vattenmätare går det ansluta många befintliga analoga vattenmätare från Actaris, Elster, Honeywell, Itron eller Sensus på så lite som 2 minuter. Fäst adaptern på den befintliga vattenmätare och klicka sedan fast enheten. Denna läser då av förbrukningen och statistik för denna kan då ses i HomeWizard-appen. Den drivs med två stycken CR123A-batteri alternativt via USB C-kabel och ansluts till ditt 2,4 GHz wifi-nätverk.

Rekommenderat pris för vattenmätaren från HomeWizard är 589 kronor och den kan köpas här.

HomeWizard Wifi Energy-uttag

Vad vore ett smart hem utan ett fjärrkontrollerat uttag? Givetvis finns även detta i sortimentet hos HomeWizard och klarar laster upp till 3 680 Watt. Det visar även energiförbrukning vilket kan öka medvetenheten kring olika apparaters förbrukning i hemmet.

Rekommenderat pris för Wifi Energy-uttaget från HomeWizard är 429 kronor och det kan köpas här. Just nu är priset 329 kronor och ett 3-pack finns nu även att köpa för 987 kronor.

Utöver ovan nämnda produkter i sortimentet finns även en smart pryl som ger dig fler RJ12-uttag. HomeWizard Aktiv P1-grenare (RJ12) ger tre uttag istället för ett som är vanligt i de flesta smarta elmätare. Rekommenderat pris för denna är 329 kronor. Det finns också en Wifi kWh-enfasmätare MID samt en Wifi kWh-trefasmätare MID som monteras i elcentralen (DIN).

Via deras app går det också att enkelt ansluta din SolarEdge, Goodwe, Growatt, SMA och Enphase solcellsväxelriktare utan att installera någon extra utrustning. Appen erbjuder mer insikter kring förbrukning och annat via en årlig prenumeration på 139 kronor.

Källa: HomeWizard

Galleri

1 gillning

Jag måste vara blind men jag ser inte någon information någonstans om vilka standarder som stöds…? Det är ju den mest avgörande informationen för en produkt i detta segmentet.

Står Wifi på alla produkter.

Det säger ju inget om vilken Smart Home-standard de stödjer. Google Home, Alexa, HomeKit…

Vem har analog vattentätare idag? Annars hade det varit ett givet köp :slight_smile:
En annan sak att tänka på är att vissa rlnätsbolag kör HAN-standarden istället för P1, tex Gävle Energi :stuck_out_tongue: Tror den standarden är vanligast i Norge. På Tibber Pulse finns det ju en svart och en vit variant, där den vita är HAN och den svarta är P1.

Inget alls killgissar jag, då hade man nog skyltat med det.

Utgick från att det var Smarta Hem-produkter när jag såg rubriken. Det är alltså istället dumma produkter som man bör hålla sig ifrån.

Absolut inte dumma produkter. Det finns självklart ett API, och utvecklat stöd i bl.a. Homey, HomeAssistant, FIBARO m.fl... Via ett flertal av dessa system har du access till HomeKit, Google och Alexa...

Det har väl de flesta husägare?

1 gillning

Well, det var ju det jag frågade efter i första inlägget. Vad dessa hade stöd för men inte kunde hitta.

Här har det varit digital i snart 10 år gissar jag :slight_smile:

1 gillning

Är det någon här som använder Homewizards produkter och kan ge ett utlåtande?
Jag funderar på att skaffa en HAN/P1-mätare och undrar om deras är något att ha eller om man ska betala 3 gånger mer för tibber pulse P1 eller om det finns fler bättre alternativ?

Jag har en. Skrev ett inlägg om den för några veckor sedan. Hojta om du undrar nåt.