Extern skärm till min Macbook Pro 16"

Om man ska införskaffa sig en extern rigg till sin Macbook Pro 16", vad ska man ha för skärm då?

Upplösning och kvalitet i bilden får inte leverera mycket sämre en vad macbooken gör idag. Men önskar en större bildyta.

Vilken storlek, 4k eller 5k och maxpris?

Oj, bra fråga. Inget jag tänkt på. Mest önskar jag en större bild som inte är mycket sämre en min retina skärm på MacBooken. Men typ 34” hade ju inte varit fel :man_shrugging:t2:

Så stor? ; Dessa vet jag inte så mycket om mer än att jag kollat på några i butik, och dom jag sett ser lite “pixliga” ut på nära hål, dvs inte ens 4k kvalitet.

Finns säkert nån här någon som vet mer.

Vill du ha retina upplösning eller tänker du skala om?

Jag kör med en 4k 28" men ändrat upplösningen till 3008x1692. Kör man i retinaläge så blir upplösningen den samma som att ha 1920x1080 vilket gör att allt blir gigantiskt stort.

Ah okej, ja nej jag vill ju inte att allt ska bli större. Utan så likt den upplösning som det går som macbooken har idag.

Var nästan lite rädd någon skulle skriva det där om pixligt på så stor skärm.

Köp bah!

1 gillning

DÅ borde man nästan ta två direkt va? Är ju bra pris nu :crazy_face:

Alltid två!

1 gillning

Då är det bara att köpa en skärm av rätt storlek/pris och skala om. Upplever ingen pixlighet på min skärm.

1 gillning

Vilken skärm kör du?

Thunderbolt-display alla dagar i veckan. Förutom om du har råd med en XDR - då är det en XDR alla dagar i veckan

1 gillning

Klarna säger kör, så det är väl bara slå till :rofl:

En Samsung U28E590 men det är ingen skärm jag rekommenderar.
Funkar ok för programmering men färgåtergivningen i den är dålig. Ångrar att jag var snål när jag köpte den för ett par år sedan.

1 gillning

Jag är helt säker på att det kommer en billigare Apple-skärm snart. Kanske inte ikväll men något nytt till de nya Apple Silicon-försedda datorerna framöver.

Fram tills dess kan jag varmt rekommendera LG34WK95U - 34 tums widescreen med Thunderbolt!

1 gillning

Jag har den skärmen med, tror du färgåtergivningen e bättre på en Mi 34” än den Samsung 28?

Ingen aning.

Det är lite äpple och päron de två skärmarna. Mi 34" är en spelpanel med högre uppdateringsfrekvens på 144 Hz och VA-panel - den är gjord för gaming men kanske inte är så rolig att sitta i Photoshop med då den har sämre betraktningsvinkel.

Samsung-skärmen är en 4K-skärm med TA-panel och 60 Hz som. TN-paneler är egentligen det sämsta. Vill du jobba kreativt vill du ha en IPS-panel medans om du spelar vill som sagt ha en VA-panel.

Läs mer om IPS.
Läs mer om TN.
Läs mer om VA.

Har denna till min Macbook Air retina på jobbet (nu hemma pga hemmakontor). Riktigt nöjd
BenQ 32

1 gillning