Exportera HEIC-foton från Bilder

Hej, Jag håller på med Backup av foton till en NAS. Nu när Synology har stöd för Live foton så har jag tänkt att exportera om bilderna till den nya appen i Synology.
Det jag inte blir riktigt klok på, är om både heic och Mov filen behövs för att live fotot ska funka?
Jag väljer från Bilder appen att exportera “oförändrat Original” och då spottar den ut 2 filer.
Tänker att behöva de inte så kan jag radera alla mov filer innan överflytt till Nasen. Nån som vet hur det funkar med filerna?

Live-foton är både HEIC och MOV men det låter kluddigt att flytta ut dem ur Apples lilla bildekosystem.

Tja, har redan nästan alla bilder även på Nasen, Bara de senaste åren med Live photo som behövs rkompletteras med. Jag har det mest som extra säkerhet. typ. Minns inte vad som ar orsaken när jag köpte. Hade backup via molnet nån gång så kraschade HDDN, och det kostade 2000 spänn att få sitt material skickat till sig på en HD…

Men visst jag håller med dig där. Jag har inte det till nåt annat än en en extra säker plats. kanske dumt. :thinking: