Exklusivt: HomePod mini kommer få stöd för svenska

Från sajten:
image

HomePod mini med Siri på svenska är på gång. Detta kan vi avslöja efter att Homepod mini har börjat testats på bred front inom landets gränser och på vårt lokala språk.

HomePod mini har ännu inte officiellt lanserats i Sverige men någon gång under 2022 kommer detta förmodligen bli verklighet.

Macradion har fått in flera tips på personer som i skrivande stund testar HomePod mini på svenska. Det hela går till så att ett extern part som inte är Apple skickar ut en HomePod mini till utvalda testare som sedan ska integrera med Siri varje dag genom att säga ett gäng olika fraser. Än så länge verkar det svenska stödet vara ett par månader bort. Testet har pågått i åtta veckor och flera av våra källor säger att Siri har svårt att besvara flera, ganska enkla frågor.

Nedan kan ni se en video på hur det låter med Siri på svenska:

Så har du gått och drömt om att HomePod mini skall säljas och finnas på svenska så ser dina drömmar ut att besannas någon gång under 2022 och det kan mycket väl vara så att det utannonseras ett gäng nya länder, inklusive Sverige på nästa Apple-event.

8 gillningar

Vad tror vi om HomePod kommer det att fungera där också?

Äntligen. En fin högtalare som jag skulle kunna tänka mig.

Garanterat! Kommer ju till homepodos…

1 gillning

Ja varför skulle det inte. Hittills har alla stora uppdateringar kommit till den också.

1 gillning

Ser inget hinder att det kommer till båda modellerna. :+1:t3:

2 gillningar

Bara att hålla tummarna.

1 gillning

Då ser jag redan på Blocket:

HomePod originalet nu på svenska. Super ovanliga då de ej såldes i Sverige. Endast 7500:- st. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Kom med i betan för Google Assistant på svenska, skrev någonstans att jag kommit med, tror det var på ett disqus-forum att jag kommit med. Tog någon timme innan jag fick mail om att jag brutit mon någon NDA, är fortfarande bannad på en del tjänsters funktioner från Google. =)

1 gillning

Vad är det som gör att det verkar skilja på Siri i telefonen och i högtalarna? Siri har väl funnits sedan 2015 eller 2016? Ändå verkar Apple vara tvungen att köra en speciell “språkbeta”.

Det är ju den stora frågan och det verkar inte finnas någon som vet svaret på det förutom Apple. :grimacing:

1 gillning

Är väl att Siri måste fungera bra när det är en högtalare som nästan helt styrs av Siri. En iPhone kan man göra allt på utan Siri.

Kul att di.se refererar till macradion :smiley:

6 gillningar

Så det är alltså 100% ”ja” att svenskt stöd kommer, och inget som bara kommer rinna ut i sanden??

I så fall blir det att införskaffa ett par minisar inom kort!

1 gillning

Apple kanske ger upp när de hör vårt språk…:sunglasses:

Större risk att de ger upp finska.

Inte lika stort problem där, de väntar fortfarande på att Nokia ska släppa en smart högtalare…

Nokia Älykkäät Kaiuttimet som man pratar med på samma sätt som man skrev T9.

1 gillning

Hei Sirpa borde väl funka bra. :joy::joy:

1 gillning

Jag skulle säga att det är 100% säkert men frågan är när. Först ska beta perioden avslutas och jag tror inte att uppdateringen kommer som en 15. uppdatering. Utan den kommer med iOS 16. Men det är min gissning. :grin:

2 gillningar