Eve och Thread

Jag måste säga att jag tycker det är lite klyddigt att få grepp om detta med Thread och jag har förstått det som att möjligheten att se en Thread-nätverk i Eve-appen är inte möjligt om man inte har någon av deras produkter.

Sagt o gjort, jag köpte deras Eve Energy från Inet och var noga med att det var modellbygget 8351 som beställdes, då det skulle vara den senaste modellen enligt Eve nedan :

Jag fick den idag och la till den via Eve-appen. Omedelbart därefter fick jag en notis från Apple Home-appen som sa att där fanns en uppdatering tillgänglig för denna pluggen. Det var version 3.2.1 (den hade då version 3.1). Om jag tittade i Eve-appen så flaggade den inte för någon uppdatering. Hur som, jag uppdaterade pluggen via Apple Home och den installerades.

När jag senare tittar i Eve-appen under ”Thread Network” så ser det ut som nedan :

Omöjligt att se vilka enheter den har hittat där, den visar inga namn. Det jag också reagerar på är det som står i den markerade rutan. Varför säger den så? Är inte Eve Energy ”routing capable”? Det står väl dessutom längst upp att den är…?

Vad det gäller Thread routers och border routers så har vi i hemmet tre stycken HomePod mini, två st HomePod 2nd Gen och två st AppleTV 4K 3rd Gen 128 GB.

Utöver detta, kollar jag i detaljerna för enheten, både i Eve-appen och i Apple Home-appen, så ser det ut som nedan:

Jag beställe model 8351, inte 8301 (se länken längre upp). Nu vet jag inte om det har någon betydelse, vad säger ni?

Jag har en 8301 och den agerar router. Tror du får hoppa ut ur appen eller vänta ett bra tag, då går det till sig för mig i alla fall.

Vad skulle förändras efter ett tag, menar du?

Uttaget funkar som det ska, inga problem, det är mer kartan över Thread som jag inte riktigt vet vad jag bör kunna förvänta mig av.

Förutom våra fem HomePods så tror jag faktiskt att vi endast har en annan dag enhet med stöd för Thread och det är ett antal Nanoleaf Shapes, i övrigt är det mest Philips Hue, Aqara, Sensibo och Meross-produkter och de har väl inte stöd för Thread än?

Syftade på enheterna under unknown room. För mig tar det ett tag innan de ändras till rätt rum och visar rätt enhet.

1 gillning

Och vad menar du är ”ett tag”? En dag/vecka/månad?

20 sekunder kanske. Men ibland behöver jag stänga och öppna appen och ibland räcker med att jag går tillbaka och in i menyn igen. Rätt buggigt.

För mig har det snart gått ett dygn och det ser likadant ut.

Samtidigt känner jag som sagt att jag inte riktigt har grepp om detta med Thread.
Jag har ju i stort sett bara enheter som agerar Routers och Border Routers, inga enheter som agerar rena endpoints. Det kanske hade sett annorlunda ut då?

Inga svar, men så här ser det ut hos mig.

1 gillning

Du har ju iaf två endpoints där, jag har inga :slight_smile: