Eve ingår samarbete med Coulisse om solskydd

Från sajten:
image

Tyska företaget Eve inleder samarbete med nederländska Coulisse kring solskyddsmotorer. Dessutom med fokus på stöd för Thread.

Det är Coulisse som planerar att släppa en serie av smarta motorer för invändiga solskydd. För detta kommer de att samarbeta med Eve som är ledande inom produkter för Apple HomeKit. Tillsammans är tanken att erbjuda motorer för rullgardiner, plisségardiner, hissgardiner och vanliga gardiner.

Förutom detta unika samarbete är det faktum att motorerna ska ha stöd för Thread extra intressant. Eve verkar vara det mest drivande företaget just nu för att få ut Thread på marknaden. Tillskottet av HomePod Mini hjälper givetvis till och blir 2021 året då Thread når ut ordentligt?

Givetvis är det även intressant att en produktkategori som solskydd nu får mer stöd hos HomeKit-användarna. Så här säger VD’n, Christiaan Roetgering hos Coulisse om det hela:

‘Thanks to the Eve software, this new motor range is a gamechanger in the interior window coverings market. The simplicity of both installation and use is unmatched. All complexity is eliminated, and the installation time drastically reduced. Combined with the fact that you don’t need a hub anymore this offers major cost advantages. It opens up the way to make motorized blinds available to a broad audience and widely embraced as a product that brings joy and value to everyday life in the home.’

Vad tror ni om detta samarbete för våra smarta hem?

Källa: HomeKit News

Verkligen spännande! Eve är klart ett av mina favorit företag när det kommer till smart hem, otroligt stiliga produkter och bra kvalitet enligt mig.

Just motorer till befintligt solskydd är något som saknas på marknaden, och med Eve slipper vi hub, otroligt spännande!

Varför slipper vi hub?

Eve brukar vilja koppla sina enheter direkt till Apple TV eller HomePod via bluetooth eller Thread.

Edit: alla har väl en Apple TV. Annars kan man använda sig av bara mobilen när det kommer till Eve.

Jag har haft ett par Eve-produkter i flera år men tycker inte illa om Eve men de har aldrig känts som riktigt top notch och jag känner lite att det mycket grundar sig i deras eviga användning av BT istället för WiFi och med hub. Min upplevelse är att tillförlitligheten är lägre samt att det definitivt är en större delay än med andra produkter.

Thread litar jag på, BT, not that much!

Ok, jag trodde Thread mer var ett framework för kommunikationen och inte att det var ett eget kommunikationsprotokoll.

Det är väl lite blandat: Vad är Thread och hur fungerar det? | Teknikveckan

Har mina Apple TVs utspridda bra, så jag har täckning hela huset utan problem. Köpte dock en Eve Extend till min Eve Aqua, den gör ju att allt blir lite snabbare i laddning och svarstid. Varför det blir så är konstigt, som om Extend kommunicerar med BT enheter snabbare än en Apple TV 4k.

Haha hur många AppelTVs har du? :slight_smile:

Faktiskt bara 2, men dom täcker 2 våningar 90kvm vardera och kanske 10-12 Eve produkter, Eve Thermo på alla radiatorer bland annat.