Eve börjar rulla ut stöd för Thread

Från sajten:
image

Tyska företaget Eve Home som är lite av föregångare inom Apple HomeKit meddelar idag att de kommer att rulla ut stöd för Thread till sina smarta hem produkter.

När Apple presenterade sin smarta högtalare HomePod mini framgick att denna skulle ha stöd för Thread när det gällde HomeKit-kompatibla produkter. Många tänkte säkert “jaha, vilka då?” men nu börjar det lossna då Eve kommer att skicka ut firmware-uppdateringar som ger stöd för Thread. Så länge produkterna stöder 802.15.4-protokollet vilket är fallet för blåtandsprodukterna från Eve så är det fritt fram.

Först ut är Eve Door & Window Sensor samt Eve Energy och dessa ska uppdateras redan denna månad. Därefter ska Eve Aqua och Eve Thermo få uppdateringen och då har HomePod mini redan nått sina första användare. På sikt meddelar Eve att alla deras produkter ska få stöd för Thread.

Vad tror ni om detta? Blir det språngbrädan för Thread i konsumentledet?

Källa: Eve Home

Thread verkar enligt mig super. Verkligen en dundergrej!

Men - det kräver HomePod (bara Mini?) och i hur många länder finns den?

Kanske detta kan få Apple att få sitt arsle ur vagnen och släppa stora och lilla HomePod i fler länder.

En fråga som omedelbart dök upp i mitt huvud när jag läste denna artikel va: Vad är thread för någonting? :thinking:

Jag skulle vilja göra en praktisk översättning till - redundans. Korrigera mig om jag har fel.

Som jag förstår det handlar det om kommunikationen till och från aktuell produkt, som idag går via en hub av något slag. Med Thread så kommer den inte att behövas utan kommunikationen kan gå via vilken produkt som helst som har Thread-stöd. Går en produkt ner, av någon anledning, så tar kommunikationen bara en annan väg och är alltså fortfarande igång. Redundans.

Det är ett nytt ipv6 mesh protokoll för IoT. Vilken som helst av noderna ska kunna ta rollen som kontaktpunkt utåt så som du säger ska det bara stabilare osv.