EU vill chockhöja priset på snus

Från sajten:
image

Ett nytt förslag från EU-kommensionen kan göra att priset på snus går upp så pass mycket att många tvingas sluta.

Det är ett förslag på en ny punktbeskattning på snus som har presenterats och om det skulle röstas igenom kommer en dosa lössnus kosta över 120 kronor. Skatten skulle innebära att lössnus blir 62 kronor dyrare än vad det är idag och portionssnuset kommer gå upp med 34 kronor per dosa. Punktbeskattningen på tobak ligger på strax under 500 kronor per kilo och Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match tycker att den redan är för dyr som den är.

Sverige förhandlade till sig ett permanent undantag från EU:s försäljningsförbud av snus när vi 1994 anslöt oss till EU och förslaget om en ny punktbeskattning på snus sätter sig många politiker i Sverige sig nu emot, bland annat Finansminister Elisabeth Svantesson som på Twitter kommenterar det hela med att säga:

Vi har inte sett Kommissionens förslag i sin helhet men regeringen kommer självklart att fortsätta stå upp för det svenska snuset. Det som beskrivs här är ett orimligt förslag. Vi kommer självfallet gå emot de här höjningarna.

Om detta förslag skulle gå igenom så skulle det helt klart innebära att många snusare förmodligen inte skulle ha råd att snusa och att göra en sådan här höjning när ekonomin redan är dålig skulle förmodligen skapa ett inbördeskrig i vårt avlånga land (viss ironi).

Via SVT

Det kan bli totalförbud för blyhagel pga EU också så det är nog inte så långsökt.
Finns ett visst samband mellan jägare och snus :wink:

Jag kan tycka att det på sätt och vis är vettigt, fast jag har svårt för EU överförmynderi. Det som är tråkigt i sammanhanget är att man inte inför samma straffpriser på cigaretter som bevisligen är mer hälsovådligt än snus. Men jag hade inte haft något emot att en dosa snus eller ett paket cigaretter kostade en femhundring eller mer, då skulle förhoppningsvis många unga undvika att börja. Detta sagt från en som snusade en dosa om dagen i 10 år. Däremot tror jag att förbud bara leder till dåligheter i längden, fortsätt att sälja det men öka priset med några hundra procent, så skulle de flesta sluta frivilligt och många skulle undvika att börja överhuvudtaget.

Vettefasen om en ökning på några hundrprocent får anses som att man då slutar frivilligt haha =)

Så länge inte vaniljsås straffskattas är det ok från min sida. :joy::joy:

Minns när man i början av 90-talet chockhöjde skatten på cigarretter och den smuggling det ledde till :smirk:

Det finns en gräns för priset där kriminella kommer att se en marknad!

Ja precis, de ska ge fan i snuset!

Sprit och nikotin kan aldrig bli för dyrt, men som sagt skatterna drar till sig kriminella.

Lägg på en pant på 200 kr per dosa också så blir omgivningen troligtvis mycket trevligare. Eller anamma samma idé som Coca-Cola med korkar som sitter kvar på flaskan så vi slipper ha prillor både här och där - går därför bara att spotta ut inom dedikerade områden. Allt annat medför grova böter som täcker upp för renhållning. Samma för cigarettpaket. :slight_smile:

Man tar sig för pannan. Snus som dessutom leder till så mycket gott. Både för användarna och samhället.

En kollega kom just hem från Australien. Ett paket cigaretter 400 kr...

2 gillningar

Jag har snusat i 100 år och det ska till mycket om jag slutar. Tror dock jag försökt sluta i 35 år eller så redan! Jag tycker det börjar bli svindyrt och en stock snus ligger runt 600 spänn för löst! Galet om det ska bli dyrare :confused:

Börja rök istället, det är är mycket tuffare!

Jo, men nej tack! För tufft för mig!

Man ska aldrig börja med saker ibland. Jag var bara 13 år när jag började snusa! Nu sitter jag så fast i det så har svårt att komma ifrån skiten! Men bättre än knark i alla fall! :wink:

Efter att både rökt och snusat i många år så märkte jag vid frukosten på jobbet att jag inte hunnit kila över till Statoil och handla så jag la ner både snus och cigg då.
Ingen problem alls, inget sug efter varken snus eller cigg. Inte rört det på 17 år nu. :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Jag skulle gärna vilja sluta med det också. Jag har dock försökt så många gånger med det. Aldrig klarat av det. Jag har en syrra som hade rökt i typ 25 år som bara slutade utan problem. Fattar inte alls hur vissa klarar av det och andra har skitsvårt med det.

1 gillning

Jag slutade snusa genom att köra på onico. Hade inget behov av nikotin eller tobak, det var bara snuttefilten under läppen.

2 gillningar

Jag brukar säga, när folk/sjukvården frågar om jag röker att, nej det fick jag sluta med i tolvårsåldern. Anledningen till det svaret är att fram tills dess så rökte båda föräldrarna och deras bekanta. Och på den tiden togs ingen hänsyn till barnen.

1 gillning

Dom sa på radio nyss att sverige behåller sitt permanenta undantag. Inga skattehöjningar här, för denna gången.

3 gillningar

Japp, det sitter för det mesta (alltid?) i knoppen där uppe.

Från sajten:
image

För ett par dagar sedan skrev vi om att ett EU-förslag ville ha en högre punktbeskattning på snus vilket skulle innebära att priset på snus skulle bli riktigt högt.

Nu visar det sig att EU inte kommer att blanda sig i Sveriges beskattning av snuset, detta meddelades under en pressträff. Sverige kommer att behålla sin rätt att sätta skattesatser och tariffer själva för snus så någon chockhöjning blir det alltså inte.

Många snusare satte nog snuset i halsen när de läste om nyheten i helgen men från en snusare till en annan så kan vi tillsammans sitta lugnt i båten och fortsätta snusa relativt billigt.

Via SVT

1 gillning