EU vill bygga 1 miljon laddstolpar

Från sajten:
image

Som en del av ett massivt pan-europeiskt stödpaket vill EU-kommisionen bygga 1 miljon laddstolpar.

Det var EU-kommisionens ordförande Ursula von der Leyen som presenterade ett brett stödpaket på 7 900 miljarder svenska kronor. I detta vill man att det bland annat skall sätta upp 1 miljon laddstolpar runtom i Unionen.

Man konstaterar samtidigt att stor del av tillverkningen sker inom Europa och att pengarna därmed kommer till användning här också. Bara i Sverige finns det fem tillverkare varav en av dem är Ctek som vi nyligen var och besökte.

Via Di Digital.

 

3 gillningar

…och allihopa runt Berlin med omnejd… :wink:

laddstolpar i all ära. snabbladdar nätverket måste bli större. väljer men något annat än tesla idag får men snällt nöjja sig med 50kw laddning, för de finns typ överallt. men >150kw är fortfarande enormt glest.

EDIT: Detta är när du gör dina långa reso med bil…vilket i all ärlighet inte är superduper ofta för de flesta.

1 gillning

Håller med !

Kul grej!
Har för mig att @Fabian_Ruben berättade att det finns ionity stationer som laddar en tesla snabbare än teslas egna laddststationer :slightly_smiling_face:

2 gillningar

jo tesla har inte rullat ut sina 250kWladdare ännu. Tror de finns på några ställen. Ionity har ju max 350kW.

Tyvärr är sedan ionity laddarna heeeelt galet prissatta

Planerar att skaffa en elbil nästa gång jag byter bil. Kollat på hur det är att köra med t.ex. senaste i3 från Göteborg till Åre.
Faktiskt rätt lugnt att köra nästan 90 mil. Tre laddstopp efter vägen. Ett längre och två kortare. På det hela taget inte mycket längre restid än med 320d idag. Skillnaden blir att man inte kan välja lika fritt vart man vill pausa.

1 gillning

så är det. förutsatt att laddstolpen är ledig :slight_smile:
Den utrullning av laddstolpar som finns i just sverige är ganska tafattig faktiskt och har i princip stannat känns det som?. Senast jag å frugan körde från arlanda till bruksvallarna (iofs i en tesla) så såg jag 2st nybyggda elon laddare (50kW) som inte var driftsatta… frågade på ena stället och där sa de att den varit uppsatt i ett år utan att vara driftsatt… känns ju inte superimponerande.

Det jag också märkt (mest här i dubai iofs) är att de laddstolpar som sättsupp får noll service. så pajjar den så är den trasig for ever.

Man kan tycka det borde vara “lag” på att alla bensinstationer ska ha minst 2st >150kW laddare

2 gillningar

Prissättningen handlar nog mest om att man inte vill erbjuda sina tjänster till teslaägare. Vill minnas att det är de stora tyska bilmärkena som ligger bakom ionity :thinking:

Stämmer bra det…och så kan det absolut vara. Men just nu är ju både polestar, Jaguar och flera utanför, oklart varför Polestar inte är med i det bygget.

1 gillning

Ja, vi får hoppas att Polestar löser det där med åtkomst till ett stort snabbladdarnätverk. Har du fått något leveransdatum på din Polestar 2 ?

Fick ett mail här om dagen att den är flyttad till Sep.
Först var det maj. Sedan juli…nu Sep

:frowning_face:

1 gillning

Kanske läge att stanna till på ett pr av ställena nästa gång man åker för att checka att de är i drift :slight_smile:
Två av dem var uppsatta av lokala elbolag efter allfarvägarna så får hoppas att de är igång.

Elbils marknaden är fortfarande sjukt omogen i mitt tycke. Man måste fortfarande vara lite av entusiast för att ha elbil.

Men en rolig grej är att frun kört elbil tor 20mil till jobbet nu i ett år. Flera som kör liknande sträckor har bytt till ebil på hennes jobb just för hur smidigt det fungerar. Så sakta men säkert rör det på sig.

1 gillning

Det börjar röra på sig. Blir fler och fler i Norrland som pendlar många bil till jobbet som byter till elbil.
I mitt fall så handlar det mesta om att kör i stan och någon enstaka gång ta bilen till Norrland. Åker mest tåg dit men bra att ha möjligheten att ta bilen om man behöver.

1 gillning