EU har publicerat sin slutliga AI-lag som kommer att träda i kraft den 1 augusti.
Den nya AI-lagen kommer att börja gälla fullt ut om två år, men vissa delar implementeras tidigare. Redan om sex månader förbjuds vissa användningsområden för AI, som inom sociala kreditsystem, ansiktsigenkänning och analyser av känslor inom skolor och på arbetsplatser. Om nio månader införs regler för AI-utvecklare i samarbete med konsultfirmor.
Om ett år måste utvecklare av AI-modeller som ChatGPT uppfylla nya transparenskrav och bevisa att deras system är säkra och användarvänliga. Därtill ställs krav på märkning av generativ AI och manipulerade medier som så kallade deepfakes.
Företag som tränar AI-modeller måste även respektera upphovsrättslagar, förutom vid enbart forskning. Rättighetshavare kan välja att reservera sina rättigheter och kräva tillstånd för användning av text och data.
Hoppas att det inte blir en trend att blocka sina sidor för Ai, är ganska smidigt att be ChatGPT att kolla upp nån pryl på Clas eller hur tågen går.
Jag googlar knappt längre.
Har haft sporadiska problem att be den söka på Reddit, säger nått om en spärr.
Men skall OpenAI bara kunna skrapa hela internet utan att betala för sig. Skall dom stora techbolagen bli en större och dominerande.
Jag tycker det finns mycket att tänka på i dessa frågor.
Skillnaden är att Google använde informationen för att ta dig till sidan där den finns med AI lossas som informationen är deras eller använder den till att skapa ny information. Detta utan att ge något tillbaka till den ursprungliga kreatören.
Sedan så gör Google saker som är är lite i gråzonen också genom att visa tillräckligt med info för att man inte alltid behöver gå till upphovssidan.
Edit: med Google menar jag deras sökindex.
Intressant. Kan du ge exempel på några konkreta promtar? Jag har nog inte riktigt förstått att chatgpt kan kolla upp saker på specifika webbsidor åt mig.