EU-kommisionen slår ner hårt på Apple Music

Tror att det är större chans än att de är nöjda om Apple tar 30%.

1 gillning

Fast Apple tar 15 % efter första året.

Ja helt sjuk den - jag ändrade till ett temporärt kort som jag sedan sade upp.

Har hört att någon skrev till dem att hen var dövstum och därför inte kunde prata i telefon. Prenumerationen blev uppsagd direkt.

Ser egentligen ingen poäng i att diskutera procentsatser eller exakt vilken nivå som är rimlig, men att Apple sänker efter ett år tycker jag kan ses som ett tecken på att man sockrat avgiften rejält första året. Jag tycker att det känns ruttet, då det är något som drabbar slutanvändarna.

Har inget emot Apple (äger till och med Apple-aktier) och har inget Spotify-konto, jag resonerar mer utifrån princip än huruvida jag gillar eller ogillar ett visst företag.

Hur tycker du modellen ska se ut då?

Jag tycker det är rimligt att Apple och Google tar precis vad de vill men att man helt rimligt att kunna hänvisa till att hänvisa till att skapa konto via webben i stället.

1 gillning

I så fall med villkoret att det ska vara enkelt att säga upp kontot/prenumerationen via en länk i appen också. Så vi slipper ovannämnda New York Times-elände.

Det har jag inget exakt svar på, precis som att det inte finns någon exakt definition av vad som är ocker. Men jag tycker att det är rimligt att stora aktörer inte kan agera helt utan reglering och därmed skapa eller stärka mono- eller oligopol.

Men jag ser att det är många som tycker annorlunda, framförallt när det gäller de stora techbolagens frihet att få agera helt fritt, och jag tror inte att vi kommer längre i denna diskussion.

Om man läser EUs statement så påpekar de följande

  1. Avgiften Apple tar plockas ut av kunden och blir då ett högre pris. Kunden kan inte ladda ned appen någon annanstans. Detta går på Android

  2. Apple sätter käppar i hjulet för utvecklare att informera om detta och att det finns billigare sätt att köpa prenumerationen. Android har ju flera olika appstores och kan även sidoladda.

Skall bli spännande att följa

Det är korrekt i sak. Men även i Googles fall är det ej OK att hänvisa till en annan plattform inne från Play Store. Sidoladda tycker jag aldrig är ett argument då det inte är något man som seriöst företag kan rekommendera.

Däremot visar Google vägen genom att göra det enklare att installera andra butiker framöver. Helt övertygad om att Epic Games kommer släppa sin egna butik till Android.

1 gillning

Exakt. Råkade köpa en app utan för App Store i mac OS, Bökigt när man ska ladda ner och installera igen på nya datorer mm. Behöva logga in på deras site, fylla i S/N mm… Nä Ush. 87 ringde och ville ha tillbaka deras disketter, så bökigt kändes det.

1 gillning

Financial Times säger sig ha förhandsbesked om att EU till slut kommit till beslut i frågan om Apple hämmat konkurrensen då de inte tillåtit Spotify-appen att marknadsföra eller länka till sina abonnemang med en alternativ betalningsmetod.

Detta alltså oavsett Digital Markets Act som nu gäller, utan baserat på EUs tidigare konkurrensregler och även hur det var innan Apple införde regler för ”Reader-appar” då de i alla fall tillåtit en länk i appen till en extern sida för kontohantering.

Får man gissa att Apple överklagar, och att konflikten fortsätter…