EU-kommisionen slår ner hårt på Apple Music

Från sajten:
image

Apple Music har en särställning på marknaden och det gillar inte EU.

EU-kommisionen, det närmsta vi kommer en europeisk regering, har granskat den kritik som framförallt Spotify har riktat mot Apple om att de missbrukar sin ställning på marknaden när det kommer till Apple Music.

Kritiken har varit att Apple äger både infrastrukturen för att distribuera appar samtidigt som man konkurrerar med Spotify och andra genom Apple Music. Framförallt att Spotify behöver betala ett arvode till Apple för att ta betalt genom App Store medans Apple Music inte har det problemet.

Kommisonär Margerthe Vestager med ansvar för EUs konkurrensfrågor samt ansvar för att Euriopa är rustat för den digitala tidsåldern, som det så vackert heter, håller med. I en Tweet skriver hon:

Our preliminary conclusion: @Apple is in breach of EU competition law. @AppleMusic compete with other music streaming services. But @Apple charges high commission fees on rivals in the App store & forbids them to inform of alternative subscription options. Consumers losing out.

— Margrethe Vestager (@vestager) April 30, 2021

Om det betyder att Apple får böta för konkurrenshämmande verksamhet eller om det betyder att de måste öppna upp App Store i Europa återstår att se. Avgiften som Spotify måste betala är 30% första året och 15% för prenumerationer som löper år 2 och framåt.

För närvarande går det ej att teckna Spotify-prenumerationer via iOS-appen och vi blir inte heller hänvisade till att skapa kontot någon annanstans.

Kan de inte bara svara: ”Spotify har inte ens ansträngt sig för att göra ett ljust tema. De diskriminerar människor med dålig syn i hela EU.”

:nerd_face:

4 gillningar

Var fanns EU när vi bara hade Music for Sure, ATRAC, Groove Music, Xbox Music, Zune Music Pass, Zune Music Marketplace, DRM-skyddad VMA och allt annat som var enbart Windows?

Exakt. De brydde sig aldrig. Därför att de ansåg att det var normalt. De satt där i lugn och ro med sina Windows-datorer och var övertygade om att det skulle vara så krångligt som det var, att man inte skulle få köpa lösa låtar, att man inte fick bränna musik, att man bara kunde ha musiken på en dator, att man var tvungen “checka-in” och “checka-ut” musik från sina bärbara spelare.

Fuck you, EU.

5 gillningar

Visste inte att det var en rättighet för företag att få ha en app i Apple App Store och åtnjuta den säkerhet och utvecklarverktyg Apple tillhandahåller.

Internet & webbappar är vad jag vet fortfarande ”gratis”.

2 gillningar

Nja EU gick väl rätt hårt åt Microsoft när det gällde webbläsare och media player. Microsoft fick väl ändra sig och böta om jag inte minns fel.

Är inte problemet samma både med App Store och Google Play?

Kan inte se hur man som konsument kan försvara detta. Det är i mina ögon inte rimligt att stora och dominanta företag som Apple och Google ska få agera hur de vill bara för att de äger plattformen. Med styrka kommer ansvar.

Borde väl även gälla Spotify som är den dominerande plattformen för musik med en marknadsandel på cirka 35 procent.

Ja, alla stora spelare behöver förstås ta sitt ansvar även om Spotifys roll är en annan än den Google och Apple har i detta sammanhang.

Om jag laddar ner Apple Music från Google Play på min Android får Google avans då?

Nej, Apple Music är gratis att ladda ner.

Om du startar en prenumeration och betalar i appen kommer 30% gå till Google.

Men det går precis som med de flesta andra tjänster att starta ett Apple Music abonnemang på en webbsida och sedan logga in i appen på Android utan 30 procent påslag.

Ja.

Men det gör bland annat att de alternativ som inte har samma ägare som plattformen får ett mer omständligt betalningsförfarande för slutkund, vilket snedvrider konkurrensen.

Blir det inte jobbigare för mig som kund om alla appar har olika sätt att ta betalt än om jag kan hantera alla prenumerationer under mitt Apple-ID?

”Den här väderappen verkar intressant. Åh nej, en till app som vill ha mina kortuppgifter.”

1 gillning

Dessutom måste jag logga in på femtioelva olika ställen för att säga upp prenumerationer då.

Värsta exemplet är New York Times som man måste ringa till för att säga upp prenumerationen om man inte prenumererar via Apple.

1 gillning

Exakt, det är ju där vi hamnar om de stora plattformarna utnyttjar sin ställning och tar ut höga avgifter.

1 gillning

Men Spotify vill ju inte ta betalt alls via Apple. De vill länka till sin betalsida, gärna inuti appen.

Och det beror inte på att Apple vill ha en stor del av kakan om prenumerationen går genom dem?

1 gillning

Tror inte de skulle vara nöjda om Apple tog 5 %.