EU klubbar för digitala körkort – Vi får det!

Från sajten:
image

EU-parlamentet har nu röstat och slagit igenom förslaget om digitala körkort.

Det har varit på agendan länge, men nu skall det bli sanning. Beslutet säger senast 2030, men att det går snabbare än så kan vi väl hoppas.

Så snart kan vi äntligen lämna plånboken hemma och ha även körkortet digitalt i mobilen. “Det blir en del av en digital plånbok där även andra ID-handlingar kan lagras”, säger Transportstyrelsens Ted Snölilja.

Danmark har redan infört digitalt körkort och lösningen i resten av EU väntas bli snarlik. Det fysiska plastkortet kommer dock inte försvinna helt. Den som absolut vill ha ett kan få det utskrivet.

EU beslutade dessutom att körkortsåldern skall sänkas och att 17-åringar ska kunna ta körkort. Detta inom fem år, men bara om de övningskör med en person som är minst 21 år och haft körkort i två år. Förslaget har fått kritik i Sverige, eftersom det saknas krav för körskola.

Via: Carup.

1 gillning

Grymt. Körkort+bankid drivet av regeringen. Ingen hobbyverksamhet som BankID är idag.

Gissar att de tar in dyra utvecklare och att produkten håller ungefär samma nivå som Skolplattformen...

BankID däremot är fan bäst.

1 gillning

Vad innebär det?

Eller Freja...

1 gillning

Att det inte drivs av regeringen. Nu drivs det av bankerna. Inte bra.

Saknas bara en statligt driven elektronisk postlåda då för att ersätta kivra.

Hade det varit bättre? Är nyfiken på varför?

detta e fortfarande bara för körkort när
man kör bil ? inte som leg , där man visar detta ?

Om jag fattat allt rätt så gäller körkort som id handling i Sverige men inte utanför, då behövs det ett nationellt id kort.

1 gillning

Jag reagerade mest på ordet hobby. Varför är det inte bra att det drivs av bankerna? Säkerheten? Eller är du orolig att det kommer att kosta i framtiden?

jo de vet ja ! men frågan e kommer alla godkänna digitalt körkort som ”leg” bolaget posten ica mm mm .. de ju så längt kvar till -30 så alla dom ställena kanske redan då tar tex bankid/ freja leg

Vi vet ju inte hur det kommer att gälla då jag killgissar att de som sköter det inte heller är helt klara på hur det blir.

Ja… redan nu om man swishar mycket gnäller dom. Kommer garanterat kosta i framtiden.

säkert därför som lagt de till -30 , då e de bara körkortet kvar , alla andra tar dom andra digitala id handlingarna redan då

1 gillning

Det är väl regeringen som sätter upp reglerna för penningtvätt. Sen tror jag inte just BankId kommer att kosta då det är något alla mer eller mindre måste ha för att kunna t e x betala sin räkningar. men bankerna kan ju ta betalt för kontona & transaktionerna. Detta kommer nog aldrig att bli kostnadsfritt.

Jag är gammal, väntar på pappersbaserad deklaration just nu, vill inte ha min kommunikation med myndigheter och andra centrala funktioner hos en privat aktör.

Exakt. Kivra är ju valfritt, BankID är det inte(om man vill kunna göra nått)

1 gillning

Det finns.

Det kostar redan, det är för övrigt transaktionsavgiften som är Frejas affärsidé.