EU kan komma att förbjuda A-traktorer redan nästa år

Hade själv en Volvo 740 A-Traktor och den var ju inte helt laglig men skillnaden från idag är att den fick man ju plåga ordentligt för att komma upp i någon fart, dagens A-Traktor är ju till stor del nyare BMW, Audi och till och med Porsche med hundratals hästkrafter och modifierade spärrar.

Som boende på landsbygd utan någon möjlighet till kollektivtrafik så tycker jag att det är synd att det inte kan lösas bättre och fortsätta finnas, ser en enorm fördel om mina barn skulle kunna färdas i en A-Traktor här ute i framtiden.
Jag skulle dock hålla koll på den och se till att den inte går för fort!

Om reglerna ändrades till riktig utbildning, besiktningar, 45km/h och förbud mot färd på europavägar och framförallt att föräldrarna kunde ta sitt ansvar så skulle det vara en bra tillgång.

5 gillningar

Det stora problemet med a-traktorer är väl föräldrarna. Precis som med EU-mopderna så är det föräldrar som betalar och även önskar att få dessa att gå fortare.

En Epa/A-Traktor går i 30 knyck och är en riktig bil (och med bältade passagerare) skulle ingen unge behöva dö. Inte ens om de blir påkörda av en 40-åring i sin Skoda, som åkt för sent hemmifrån och kör aldeles för fort.

Mopdebilar (och detta gäller även i viss mån EU-mopeder) går i 45 kmh, har i princip inget krockskydd, ingen avgasrening och är i de flesta fall mycket dyrare än en Epa.
Som jag ser det är det värre med mopedbilar i trafiken än Epor. Tar längre tid att köra om bl.a.

En annan styggelse är dessa mopedbilar som går i 25kmh och som även får köras på cykelbanor.

Som slutsats skulle jag säga att det är viktigt för svenska ungdommar att kunna ta sig ut i trafiken med ett säkert fordon, EPA/A-Traktor och inte behöva vara beroende av att deras föräldrar skall skjutsa, friheten är värd mycket. Och det som behövs är väl en bättre låsning av hastigheten och mer utbildning än att åka några km på en moped. Inte förbud!

3 gillningar

Skrota skiten, vid 25 årsålder kan dessa individer med illegala A-traktorer få prova ta körkort. Dra in föräldrars körkort på ett år eller så.

Kanske även vore bra med någon form av begränsningar när det gäller vikt, effekt och utsläpp? Att tillåta a-traktorer i form av tunga och effektstarka personbilar eller lastbilar för att 15-åringar ska åka till skolan i 30 km/h ser jag inga fördelar med.

Känns som att ökningen de senaste åren framförallt handlar om jakt efter status, snarare än ett reellt transportbehov. Bor i ett område med cykelavstånd till det mesta och flera busslinjer. Ändå står det nyare Audi med triangel på vissa garageuppfarter. Knappast på grund av behov.

1 gillning

Ja, förr var det inte så mycket status. En gammal Volvo var ingen som ville ha inne i stan så var mest de som hade behov av det som hade :smile:

1 gillning