Många uppskattar vintern och det kalla vädret, men alla med barn vet att det inte bara är en tid för bus och lek – det är också en tid som kan förvandlas till ett rent helvete när barnen tar hem vinterkräksjukan.
Bland de många vidriga sjukdomar som existerar är vinterkräksjukan en av de som kan slå ut en hel familj på bara några dagar och skapa scener som hämtade ur en skräckfilm. Nu kommer dock glädjande nyheter från det amerikanska bolaget Moderna för alla som vill slippa tillbringa nätterna över porslinsstolen. Företaget har utvecklat ett nytt mRNA-vaccin mot vinterkräksjukan, och det har nått fas 3 – det sista steget innan vaccinet kan få grönt ljus och börja distribueras globalt.
I den kommande studien kommer hälften av testpersonerna att få vaccinet och hälften ett placebovaccin. Resultaten kommer att utvärderas, och om allt går enligt plan kan vaccinet finnas tillgängligt redan nästa år. Det sägs att vissa lyckligt lottade människor är immuna mot vinterkräksjukan. Tyvärr tillhör inte undertecknad denna exklusiva skara. Med småbarn hemma kan ni vara säkra på att jag kommer att boka en tid för vaccinet så fort det blir möjligt. Är du immun? Lämna gärna en kommentar nedan.
Är nog en av dem som är mer eller mindre immun. Har småbarn och de har nog haft det i omgångar och har jobbat en hel del år i vården och klarat mig. Men... ett stort men. Jag har ändå åkt på nån kräk sjuk då och då, men kan kanske räkna de till 3 ggr på 15 år
För en massa år sen var jag på en nyhetsfest hos goda vänner. Vi var kanske 15 vuxna och ett gäng småbarn. Jag och en kille till var dom ända barnlösa singlarna. Efter festen insjuknade en efter en i kräksjuka utom just vi två singlar som inte hade kramat barn...
You lucky bastard! Men man måste ju ändå säga att du har missat något i livet. Det är en speciell känsla att sitta på toan med en hink i famnen och bara känna hur allt lämnar kroppen ur samtliga öppningar.
Här brukar turordningen vara sonen, jag och sedan frugan.
Nu var det dock några år sedan sist, var värst i förskoleåldern. Hade typ 20 kräkfria år innan jag fick barn, så man började ju tro att man byggt upp någon form av immunitet.
Av triviala sjukdomar som inte ger bestående men eller är livshotande är vinterkräksjukan sannolikt det värsta.
Haha det var exakt samma här, gick runt och sa till alla att jag var den lyckliga procenten som var immun. Fick första barnet, gick fint tills förskolan kom in i bilden och sedan har det rullat på tills barnen blev lite äldre. Den går på skolan varje år men det är inte alls i samma utsträckning längre vilket är skönt.
Tror också jag är det. Har aldrig haft det. Har nog inte kräkts på säkert 10 år, sist det hände hade jag käkat någon dålig kyckling. Aldrig haft en riktig influensa heller.
Senast jag hade vinterkräksjukan var 2002. Då var jag riktigt dålig över julen. Det var långt innan jag fick barn. Annars är nog min fru imun, jag nästan och sonen nu 13 år haft det typ 2 gånger och dottern på 11 år likaså
Peppar peppar
Senast sonen kräktes var en fredag kväll och han var sedan kry så han kunde gå till skolan på måndagen igen (48h funkade). Vi skojade att det var ju bra tajmat så han inte missade lektioner.
Han är otroligt frisk och hade 0 timmar sjukfrånvaro de senaste terminerna i skolan
Dom är lite tråkiga ja! Jag gillar AI, men bilderna tycker jag är tråkiga! Jag har dock gjort min ava med hjälp av AI så finns arbetsområden med det också!
Kikar lite på voters och trodde @RolexJocke skulle ha barn! Och @pao är ensam där nere just nu!