Ett tangentbord som vet bättre

Från sajten:
image

Samsung Sheboard är ett tekniktilltag utöver det vanliga.

Sheboard är ett extra tangentbord till mobiltelefonen som kommer hjälpa folk att bli medvetna om negativa stereotypa ordval. När tangentbordet tolkar dina ordval och upptäcker negativa stereotypa ordval kommer den istället föreslå ett mer positivt alternativ.

Bakom appen Sheboard ligger en grupp unga tjejer som ville göra en förändring om hur teknik skulle kunna underlätta deras liv och bli mer inkluderande.

Orden som kommer föreslås är mer stärkande, motiverande och inkluderande. Om användaren skriver en stereotypisk beskrivning av en tjej som exempelvis söt så kommer algoritmen föreslå ”stark” eller ”smart”.

Samsung sheboard

Med detta hoppas personerna bakom Sheboard att vi ska tänka efter och reflektera över våra ordval när vi talar med och om kvinnor.

”Det finns forskning som visar att vi pratar om och till barn utifrån deras kön. När vi pratar om och till killar lyfter vi deras förmågor. När vi pratar om och till tjejer, så pratar vi om deras kroppar. Det påverkar självklart självbilden. Detta är ett beteende vi tar med oss till mobilen och online”, säger Päivi Korpela, Corporate Partnership Lead på Plan Internetional Finland.

Idag finns Sheboard på engelska, finska, norska och nu senast på svenska. Appen finns att ladda ned på Google Play och App Store.
Läs mer om Sheboard här

 

5 gillningar

Say what??

Det är väl en rolig sak.. :grinning:

Vi hade ett program på jobbet, där denna film visades. 3 minuter lång och den ger ändå en en liten tankeställare. I alla fall mig....

Jag hade fallit i fällan, men med två döttrar hemma, så tänker jag om nu...

5 gillningar

Om jag inte minns fel så togs första Sheboard fram 2018 tillsammans med Plan Finland. Bra initiativ Samsung och Plan :slightly_smiling_face: