Ett magiskt litet och mycket funktionellt skönt tangentbord

Från sajten:
image

Hemmakontoren har formligen ökat lavinartat sedan pandemin gjorde sitt intåg så hur ser du till att arbeta effektivt? En del har kanske inte så stor yta för sitt hemmakontor varför det blir viktigare med vilka produkter som används så det inte blir för trångt och ineffektivt. Logitech lanserade häromveckan sitt nya tangentbord MX Keys Mini och jag har haft möjlighet att testa detta under en veckas tid nu. Då jag primärt använder Mac hemma så är det versionen för denna plattform som jag använt, MX Keys Mini for Mac.

Förpackning & innehåll

Det ska sägas direkt att MX Keys Mini finns i två olika versioner så ha koll på vilken modell du är ute efter. MX Keys Mini for Mac säger sig själv att denna är för dig som använder produkter från Apple (Mac, iPhone, iPad) och den version som heter MX Keys Mini finns i tre olika färger och där skiljer sig tangentbordsuppsättningen något åt med de sedvanliga PC-tangenterna. Så, ha koll på vilken version du vill ha så det blir rätt från början.

Logitech MX Keys Mini

Versionen MX Keys Mini for Mac har klassiska Mac-tangenter med kringla och hela alltet. Förpackningen visar tydligt vilken version som finns i. Baksidan av förpackningen listar en del av vad du kan förvänta dig av detta tangentbord såsom följsamma tangenter, specialtangenter (Mute/Unmute, Dictation & Emoji), litet format med hög prestanda samt bakgrundsbelysta tangenter.

Logitech MX Keys Mini

Tangentbordet har ett inbyggt batteri och laddas med en USB C-kabel som medföljer (dock ingen strömadapter). Enligt uppgift ska batteriet räcka i 10 dagar eller 5 månader om du stänger av bakgrundsbelysningen av tangenterna. MX Keys Mini ansluter via Bluetooth till din enhet och precis som med sin större kompanjon så kan tangentbordet hantera upp till tre olika enheter vilket kan vara praktiskt om du skiftar mellan att skriva på en stationär dator, bärbar eller en iPad.

Logitech MX Keys Mini

I förpackningen finner vi tangentbordet i klassisk grå Mac-nyans, en laddningskabel USB C samt lite dokumentation. Det är samma tangentbordsuppsättning som används för Sverige, Danmark, Norge och Finland så är du flerspråkig kan detta vara praktiskt.

Tangentbordet MX Keys Mini for Mac

Är du Mac-användare och inte har någon av de nyare och mer färgglada iMacarna så passar detta tangentbord perfekt till ditt skrivbord. Färgen och utseendet känns igen och passar snyggt med, i mitt fall en iMac 27″ utan att sticka ut.

Logitech MX Keys Mini

Tittar man närmare på tangenterna på MX Keys Mini ser man att dessa har en behaglig fördjupning mitt på till skillnad från de helt plana vi är vana vid från Apples tangentbord. Efter att ha använt tangentbordet flitigt i en veckas tid kan jag konstatera att det faktiskt är väldigt skönt att skriva på, känns lite som att man träffar mer rätt med fingertopparna vid användning.

Logitech MX Keys Mini

En annan stor fördel är att tangentbordet är bakgrundsbelyst vilket gör det lite trevligare och tydligare, inte minst för mig då jag ofta sitter och skriver när solen gått ner. Stort plus för att inbyggda sensorer känner av när handen närmar sig och då lyser upp tangentbordet vilket spar på batteritiden. Det är också möjligt att öka och sänka ljusstyrkan manuellt så du hittar den nivå som passar dig. Tänk dock på att du förlänger batteritiden märkbart om du väljer att inte aktivera bakgrundsbelysningen.

Logitech MX Keys Mini

Jämför jag med det tangentbord jag normalt skriver på så finns det såklart vissa för- och nackdelar. Förutom att jag tycker tangenterna är skönare att skriva med så är knappen för att ta fram emoji-symboler när du skriver guld värd. Visserligen finns det ju ett kortkommando för detta (control+cmd+mellanslagstangenten) men jag brukar oftast glömma bort detta och kallar fram en “Spotlight-sökning” istället. De extra knapparna för diktering och för att snabbt stänga av eller på mikrofonen har jag än så länge inte testat men de gör säkert sitt jobb lika bra som emoji-knappen.

Jag har än så länge inte behövt ladda tangentbordet vilket är positivt. Detta laddas baktill och det går bra att fortsätta använda tangentbordet under laddning. Enda jag har problem med i nuläget är att det saknar numeriska knappar bredvid så muskelminnet vill hela tiden tid för att fingra. Är du sjukt beroende av dessa så finns storebror MX Keys att tillgå i så fall. Nu handlar det dock om ett mindre tangentbord för de mindre skrivborden i våra lite mindre hemmakontor…

Logitech MX Keys Mini

Tittar vi på tangentbordets konstruktion så är det stabilt och lutar lite mer än de från Apple. För min del känns det bra då handlederna inte sträcks ut och fingrarna kommer upp lite mer. Vikten är bra och tangentbordet ligger stadigt på skrivbordet vilket är perfekt.

Stort plus också för enkelheten och möjligheten att ansluta fler produkter till tangentbordet. Utöver min iMac har jag även anslutit det till min iPad och det är ju faktiskt riktigt skönt att slippa skriva på iPadens skärm.

Vill du ha mer information om MX Keys Mini for Mac kan du få det här.

2 gillningar

Intressant att de inte skickar med Unifying-dongeln ens till PC-varianten längre.

1 gillning

Står ju så här på deras sida: KAN INTE PARKOPPLAS MED ANDRA
USB-MOTTAGARE FRÅN LOGITECH

Till det fullstora så medföljer unify-dongel. Insåg dock att det även finns en business-version av både MX Keys och MX Master 3 med något nytt protokoll och således en ny dongel. Den nya dongeln heter Bolt.

Jag kör mina via Bluetooth utan problem :slight_smile:

Är det bara Bluetooth alltså? Problemet med BT är ju att det är så fruktansvärt dålig räckvidd från random PC med metallchassi…

Verkar som tillverkarna prutar bort det de kan nuförtiden.

Verkar vara kompatibelt med BOLT, men du får köpa dongeln separat :stuck_out_tongue:

Verkar så! Skall maila någon!

1 gillning