Estonia - fyndet som avslöjar allt

Oj, det var verkligen aggressivt skrivet! En ärlig fråga som ställdes, som uppföljdes med uppmuntran! Nejdå, absolut inga taggar utåt… :blush: Oavsett, jag är klar här. Jag visste faktiskt inte att teknikveckan var en del av socialdemokratin. Där enbart en åsikt är tillåten, och den inbördes beundran är grundstenen i varje diskussion. Jag hittar ut! :wave:

Det är den verkligen inte, men när man skriver i ett öppet forum får man vara beredd på att andra inte sväljer allt med hull och hår utan man kan bli ifrågasatt.

Du är välkommen här så länge man håller en trevlig ton och kommer ihåg reglerna, samma för alla.

/mod

2 gillningar

Det finns en undersökning från USA(hittar den inte nu) som visar att folk följer allt mer nyheter och diskussioner som överensstämmer med de egna uppfattningarna. När de då, ofta av misstag, råkar se en annan nyhetssändning eller träffar på en diskussion med andra värderingar eller ingångar blir de inte bara överraskade, de blir arga också. Just saying it…

2 gillningar

I rest my case…
Image

Som Samsung fan i detta forum :wink:

3 gillningar

Fast du blir ju aldrig arg :wink:

1 gillning

Nja men andra blir argare :wink:

Utan att veta jättemycket om detta, men borde inte avsaknaden av bogvisir sänka ett fartyg snabbare än ett mindre (förhållandevis) hål i sida. Jag menar i det väder som rådde då torde ju vatten ha forsat in på bildäck.

Vill minnas att konstruktörer var förvånade över hur snabbt Estonia sjönk pga av tappat bogvisir.

Kan bero på att det inte sjönk så snabbt pga bogvisiret. Men vissa vet bättre. :rofl:

Ett RoRo-fartyg är konstruerat på ett sätt som gör att det inte sjunker, oavsett hur mycket vatten det tar in på bildäck. Det kapsejsar i värsta fall, pga lastförskjutning åt endera håll. Sedan kan/bör det ligga och flyta i upp till en vecka uppochner, innan det ens kan sjunka. Ett så snabbt sjunkförlopp som Estonia hade (ca en timme!?) kan enligt ingenjörer och experter inte förklaras på annat sätt än ett en skada på skrovet, under vattenlinjen…

Avsaknad av bogvisir kan alltså inte ensamt vara orsaken till att ett fartyg av denna typ sjunker till botten så ofattbart snabbt som Estonia gjorde…

För er som inte har Dplay så visas dokumentären just nu på kanal 5.

1 gillning

Besked om en ny utredning dröjer till nästa år. Det tar tid för tre myndigheter att samarbeta och så några extra länder på det.

Nu får dokumentären allt mer kritik för att den vilseleder och gömt undan en viktig detalj som är ett tydligt tecken på att hålen uppstod (ja det finns ett till) slog i botten. Estniska experter utan koppling till svenska regeringen har också kommit fram till att detta är den mest naturliga förklaringen.

Detta enligt:

Dessvärre betalvägg.

Lyssna också på Medierna i P3 om det.

3 gillningar

Ja tror allt mer att de e de där bogvisiret som slagit i sidan på båten på något vis , massa luftfickor som fått de och flyta lite längre an man trott och att ett vittne sett något vitt i vattnet som sakta försvann ner i djupet …

Det blir allt mer och mer uppenbart att Stora Journalistpriset var spiket i kistan för dokumentärens skapares karriär.

1 gillning

Väldigt intressant artikel. Känslan när man lägger dit en pusselbit och den passar perfekt. Sedan tycker jag att man bör göra någon form av officiell åtgärd, typ dykning eller annan vettig åtgärd. Vi lever ju in en tid där vi måste satsa en del resurser på att möta konpiratorikerna. Och när de har tillgång till media måste man ju ha vissa belägg som ör bra om de är färska.

Ja det här tycker jag också är viktigt. Vilken sida man än är på så är det viktigt att inte bara lägga locket på. Möt kritiken och se till så att man kan få bra tillförlitliga svar på de frågor som finns.
Så länge man inte möter kritiken från officiellt håll så kommer ”konspirationsteorierna”/kritiken att frodas/öka.

Men har ju mött kritiken från officiellt håll.

https://www.nyteknik.se/samhalle/besked-om-ny-estonia-utredning-drojer-inte-i-ar-7004281