Tror jag gick på internet runt 97 eller så. En av dom första sajterna jag började hänga på var SPRAYdio. En musiksajt där man önskade musik i olika kanaler. Allt från Metal till pop typ.
Vill minnas dom hade 12 olika kanaler med olika musikstilar. Ett av dom första forumen jag blev aktiv på också.
Sedan gick det utför med mitt internet och började med olagliga saker tyvärr. Gick in i trackerträsket och började med fildelning och skit! Blev staff/mod på en privattracker några år för att sedan helt sluta med fildelning.
Både fina och lite ofina minnen har man i alla fall av tidiga internet!
Jo man hade ju mycket program som var kopierade, piratkort till TV'n som man fick knappa in nya koder lit då och då. Det var ju lite kul och spännande om man skulle få sakerna att funka. Mycket saker som skulle hackas t o m DVD spelaren skulle ju göras regionfri. Idag har jag ingenting som inte är legit då de flesta företag har ju löst detta på ett sätt att det inte lönar sig eller är för komplicerat att knäcka.
Allt har ju sin tid och det är ju en del av att få utvecklingen att gå framåt. Det har ju skapat de säkra system vi har idag då det är människan och inte systemet som blir lurad.
1 gillning
Det där med nedladdning var ju lite kul i slutet på 90 talet, om det var 97-99 någon gång så var det en del polare som hade skaffat ADSL och kunde ladda ner de senaste spelen och de senaste programmen. Redan då fick man hålla på o cracka o dona för att få allt att funka. Rätt omständigt, men det hade sin charm.
Nu laddar jag aldrig ner något, använder ju inte ens privat dator, bara jobbdatorn. Streamar allt jag vill titta på via betaltjänster.
Jag rippar allt istället idag! Köpte upp massa äldre och nyare filmer mellan 2016 och 2020 + alla äldre DVD och Blu-rays man hade redan. Jag har dock primevideo också. Mest för att jag köper mycket på Amazon.
Det är lite jobb med det hela, men går ganska bra när man är igång! Program jag använder är MakeMKV, MKVToolNix och HandBrake. Rippar även min musik. Köper även musik på Bandcamp också. Finns dock inte allt där, men tillräckligt mycket + eget material så man klarar sig ett tag!
2 gillningar
Vad är syftet med det? Har aldrig ägt en enda DVD eller Bluray. VHS däremot hade man hur mycket som helst när det begav sig.
Det finns la inget syfte direkt, men man har koll på allt lite bättre. Ingen kan ta ifrån dig musik/filmerna m.m.
För metadata på musik använder jag Kid3:
Edit:
Ska sägas att jag inte gillar "remastered" på musik alla gånger heller. Vilket typ alla tjänster har idag tyvärr.
Allt finns inte på streaming och personligen börjar jag bli trött på att vara tvungen att prenumerera på en massa streamingtjänster bara för att jag vill kolla på film. En Bluray 4k UHD skiva har dessutom bättre kvalitet på bild och ljud än streaming. Sedan är det kul att faktiskt äga sin media och samla på specialversioner av filmer, böcker och skivor man verkligen gillar. Jag streamar men köper det jag verkligen tycker om.
3 gillningar
Ta en bra serie/film som du sett på en streamingtjänst. Ett tag senare vill du se den igen, kanske med partner eller barn. Då finns den inte på någon tjänst. Och att behöva lägga tusentals kronor varje år på prenumerationer är inget för mig. En räcker.
Jag har köpt mycken fysisk media genom åren och jag fortsätter med det. Men äger även en del digitala filer jag köpt.
Jag digitaliserar även min fysiska media.
1 gillning
Det är lite roligt när man bara plockar ut ljudet från en Blu-ray så ligger det på 4-5GB bara för ljudet. Är väl som hela filmen på strömtjänster?
Motorljud är ju tunga filer.
1 gillning
Jo, bara kolla hur tungt det är:
Filmen över var dock Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1994). Tog bara en film!
Jag samlar på dom filmerna så denna är oöppnad! Kan bli värd något om 100 år