Ericsson eller Nokia

Hittade en p990i också i min samling nu, trodde jag hett bort den…

1 gillning

Min första lur var en Panasonic NMT450 som jag hade dubbla bilhållare och stationer då jag bara hade en lur fick jag flytta den mellan bilarna. Det var komplicerat på den tiden då man fick beställa en ic krets/prom som var programmerad med ens nummer. Jag vill minnas att jag fick skicka in en massa papper att man hade detta abonnemang och telefon innan det kom en lite krets i brevlådan.

Sen kom NMT 900 och då kunde man bära med sig luren utan ett flera kilo tungt batteri så då blev den en Siemens.

Sen blev det ett knippe olika Ericsson innan jag halkade in på iPhone.

6 gillningar

T68an var häftig när den kom, har kvar en vanlig guldfärgad. Dock ingen laddare kvar, vore roligt att försöka dra igång den :blush:
Var väl bland dom första med färgskärm?

1 gillning

du ska alltid vara värst :heart:

1 gillning

Jag föredrar att diskutera nätet. Jag var med och utvecklade Ericssons första GSM basstationer.

4 gillningar

vilken komponent jobbade du med?

Även om Motorola var min(arbetsgivarens) första telefon så var jag och några kollegor utrustade med en sådan här. De andra var typ dubbelt så gamla som mig så det var alltid tjafs när jag skulle ha den.
bild
Jag tror det här reklambilder a för den och den efterkommande.
bild
bild

3 gillningar

En polare hade en gammal hotline 450. Stod den i hallen och det ringde så tändes ytterlampan :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Ja jag tror det :slightly_smiling_face:
Tyvärr lämnat alla gamla till insamling

Operation and Maintenance

Inget radio eller trafikalt

2 gillningar

Hotline det var grejor
Min svärfar jobbade på Ericsson och min fru fick en tidig Ericsson där hon gick undan för att ringa då hon skämdes för den var så stor :slightly_smiling_face:

1 gillning

Farsgubben hade en riktigt tidig biltelefon i slutet på 70 talet. En LM Ericsson med bakelit lur och en vev som det var på gamla taxistationer. Man vevade och så svarade en telefonist på Televerket/telegrafen och då frågade hon vilket nummer man ville ringa till. Sen hade man 2 vred på basstationen som var markerade A-E & 1-5. När telefonisten fått kontakt med den man ringde till så letade hon upp en ledig linje och sa det är ledigt på B3. Så rattade man in det och samtalet kopplades fram. Fungerade sådär och jag vill minnas att det var så dyrt att han hade den mest för imponeringsfaktorn. :joy::joy:

4 gillningar

var det STM signalering från BTSen eller hur skötte/sköter man sådan?.
tänkte radio planeringen måate ju vara en mardröm.

Apropå stor så kommer jag ihåg när jag jobbade för Tre i Köpenhamn kring 2000, då de har helt nya och köpte in sig på marknaden genom att bl a typ ge bort lurar. Då var det mycket skräp, bl s NEC 616.

Då gick vi tjänstelurar och jag valde en Motorola A920 då de hade störst skärm. Här snackar vi stor lur. När vi satt o fikade ute på byn en gång så ringde det och ögonen på killen som satt vid bordet bredvid…han lyfte sin attachéväska mot örat som att våra telefoner var i samma störrelse :smiley:

2 gillningar

Ärligt talat så minns jag inte. :slight_smile:
Men någonstans så var det väl så

1 gillning

Min första telefon var en Nokia 101. Sen var det SonyEricsson för hela slanten. Ända tills Apple kom och visade hur det skulle fungera.

Nokia 3310, sen 3330. Mindblowing när man kunde spela Snake 2 och åka genom väggarna!
Någon Nokia lur som skulle vara stöttålig och kunde spela upp mp3 som ringsignal.

Jag hade också en W810i. Helvete vad nöjd jag var med den!

Några Sony Ericsson mobiler till. Typ K800i James Bond edition.

Nokia E71
Nokia N95 Black Edition.
Sony Ericsson Xperia Arc
Sony Ericsson X1

Har även hunnit med iPhone Gen 1 importerad från USA. iPhone 3G, iPhone 4, iPhone 4s, iPhone 6s, iPhone 7 Plus, iPhone X. Efter det Samsung A6, Huawei p90 och nu Samsung A51.

Har säkerligen glömt några men har blivit en del mobiler genom åren…

Är nog dags för en iPhone snart igen!

På sätt och vis är väl Sony lite av en Ericsson. De har lite utveckling i Lund fortfarande vad jag förstår.
Sverige är väl en av rätt få marknader de fortfarande säljer hyfsat i.

Nokia numera är HMD Global, men mest lågbudgetlurar med Nokia varumärket på.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samsung Mobile 2022

Jag hade en finsk bekant back in the day som alltid körde med Ericsson rakt av för att hon tyckte att de var bättre än Nokia. Hon fick mycket skit för det av sin omgivning.