Nu är det dags att pensionera min 2017 MacBook Pro 15" som har varit en fröjd att arbeta med (inte tangentbordet dock).
Har siktat in mig på en 16" men börjar bli tveksam. Är det för stort?
2 TB disk blir det, men jag är osäker på vad för processor, RAM och GPU jag ska safta till med.
Rör mig en hel del, så 14" lockar, men har jag kånkat omkring på en 15" så klarar jag nog en 16" också.
Ni som äger och jobbar med de här pjäserna, vad tycker ni?
Har erfarenhet av båda och värt att tänka på är att de nya modellerna är och känns lite klumpigare än tidigare modeller. Så kommer du till största del ha den inkopplad till en extern skärm så skulle jag köra 16" men ska du ofta ha med dig datorn så skulle jag utan att blinka välja 14".
Edit: Vet inte om du har sett denna men här testar jag 16"
2 gillningar
Japp, de är ju klumpigare eftersom Apple till slut förstod att de redan har en superlätt och tunn maskin i Air, medan Pro helt enkelt gärna får vara lite mer feta. Jag var en av dem som skrev Feedback till Apple om just detta för några år sedan. Och precis som du skriver i artikeln är det så skönt att de lyssnade på användarna. 
Med tanke på att min maskin är "stationär med möjlighet till bärbarhet" så blir det nog en 16" då.
Surt att det är mer än två månaders levtid bara.... 
Hmm, orkar man vänta til hösten och hoppas på fetare specar...? 
Å andra sidan, om man oftast har datorn kopplad till extern skärm är det kanske inte värt att betala extra för att få 16" istället för 14"?
Jo, det går att tänka så också. Men jag tänker att de gånger man tar med datorn så är det skönt att ha en större skärm, så att det inte blir ett motstånd mot att använda den för att skärmen är för liten.
Då var besten beställd!
Det blev en M1 Max. Lite overkill kanske, men jag behöver ändå 2 TB lagring, och vill gärna ha 32 GB RAM. Då blev skillnaden mellan en Pro och Max endast 5k, och det får anses vara försumbart i sammanhanget (48k totalt).
Läskigt. 🥹
4 gillningar
Maskinen anlände igår och nu har jag kört på den snart ett dygn då.
Tankar och åsikter:
- Den upplevs som redan sagts större och tyngre än min 15". Dock är den i verkligheten ca 1 cm bredare, men 1 cm kortare än den gamla. De avfasade kanterna på den gamla pjäsen gjorde alltså sitt till för att få en mer slimmad look. Den nya väger nåt hekto mer.
- Den är snabb som f*n.
- Flärpen stör inte när man jobbar, men menyraden är ju några pixlar högre, och det stör. Förvisso enbart när man tittar på den, men det är alltså fult. Kunde de verkligen inte gjort flärpen lite lite mindre för att undvika detta...!?
- Ett sånt satans ljud!! Helt oförståeligt att det går att klämma ut ett sånt mäktigt ljud från en bärbar dator.
- Eftersom jag kört som betatestare för Apple på min gamla maskin, men bestämde mig för att inte göra det på denna, och dessutom startade helt från noll (det var trots allt 15+ år sen jag gjorde det), så har det varit mycket installationer och inställningar att fixa. En normal användare slipper den skiten tack och lov.
- Bilden på min externa skärm (35" BenQ Widescreen) upplevs som mer pixlig. Antingen beror det på att jag satt länge med den inbyggda skärmen (som är vansinnigt behaglig och bra) innan jag kopplade in den stora, eller så har GPU:n en annorlunda form av interpolation. Eller så är det placebo.
M1 Max och 2 TB lagring är helt klart overkill. Molnlagring via iCloud Drive fungerar så bra idag, och att ha större lokal disk kanske är meningslöst. Men det ÄR skönt att ha allt lokalt, av någon anledning.
Hade jag köpt en ny maskin idag hade det nog blivit en 14" med 16 GB RAM och 1 TB disk (alltså som min gamla MBP). 16" upplevs betydligt större än vad den är, och ska man vara ärlig så jobbar jag inte så mycket ute hos kund längre. Dessutom väntar jag egentligen på inbyggt Face ID. Kanske blir det retur på denna, men det bestämmer jag i så fall nästa vecka.
3 gillningar
Efter en veckas användning med 16":arn blev det så att jag returnerade den och beställde en 14" istället, Pro och 1 TB lagring. Jag kunde helt enkelt inte motivera mig själv att spendera nästan 50k på en dator som är sjukt överspecad för min del. Då är det bättre att köpa en ny om 1-2 år och hoppas på att Face ID har kommit till Macarna.
Ungefär som Stolpes resonemang ovan alltså.
Nu har jag kört på 14" nån dag och den känns betydligt mer resonabel – Lättare och smidigare framförallt!
/$0.02
5 gillningar