Endast iPad duger på planet

Från sajten:

Nu har planen börjat lyfta igen efter två år av lockdowns. Men nu precis som tidigare är det ju inte jätteroligt att sitta i en flygplansstol. Med en iPad ser vi till att resan delvis blir målet.

För att fördriva tiden på planet och på flygplatserna behöver vi tänka på tre saker. 1. En surfplatta. 2. Ett par hörlurar 3. Innehåll.

Surfplatta på planet

Trots att jag inte är iPad-användare till vardags vill jag mena att det är just en sådan som gör sig bäst i det här sammanhanget. Det finns överlägset flest tjänster och appar till Apples plattform när det kommer till surfplattor. Inom Android-världen kommer de inte ens i närheten. Vidare har iPad 12,9 en mycket trevlig skärm och storlek. Allt som allt riktigt nice.

Hörlurar på planet

Hörlurar med ANC, Active Noise Cancellation, är ett krav. Over-Ear är så mycket bättre än In-Ear och företrädesvis satsar du på AirPods Max. Då får du riktigt bra ljud samtidigt som du knappt hör flygplanets motorer. Dessutom byter du enkelt mellan din telefon och iPad. Vidare så får du också rumsligt ljud. Det måste upplevas. Även om du tittar åt ett annat håll så kommer du höra ljudet komma från iPadens riktning och du kommer nästan tro att du sitter i en hemmabio som ljuder över hela planet. Extra fräsigt blir det om materialet du tittar på stödjer Atmos. Detta är något som Netflix snart kommer att göra till iPad.

Något att titta på

Internet på flygplanet i all ära. Det är långsamt, om det ens fungerar. Därför är rekommendationen att du ser till att ladda hem alla filmer och serier du vill titta på direkt till plattan. ViaPlay, C More, Netflix, Amazon Prime Video med flera stödjer det i de flesta fall.

Finns dock andra och bättre alternativ.

Tåg till exempel.
iPad på tåg är super nice!
Ingen borde flyga, nånsin.

4 gillningar

Då får tågen sluta luta.

Inte alla tåg lutar :stuck_out_tongue_winking_eye:
Däremot alla flyg. Vilket är tur om man nu nödvändigtvis tycker man måste flyga. Jobbigt med landning och start annars.

Åkte för övrigt tåg Lund-Stockholm tor i veckan. Laddade med fyra filmer. Fungerade galant och tiden försvann i ett nafs. Gick för övrigt utmärkt att sova en stund också. Fantastisk benplats jämfört med flyg.

Älskar åka tåg. Åkte dagståg från Jämtland till Göteborg förra söndagen. Laddade upp med lite tv-serie, podcast mm. Skönt att bara sitta och titta ut genom fönstret och slappa.

1 gillning

Tåg är mindre stressfullt också :+1:

1 gillning

Hehe, nej X2000 är ju problemet. Tar ibland Snälltåget för att kunna stå ut. Flygplan påverkar inte min åksjuka. Förutom den gången då de avbröt en landning på Heathrow i sista sekunden. Shiiiiit vad det kändes, tog en halv dag att återhämta sig.

Nattåget fungerar hyfsat bra men jag måste åka det flera gånger för att sluta vakna vid varje stopp.

Flyg gäller framförallt över vatten och jag ser fram emot att tågen börjar rulla effektivt ner till Europa.

Videon är dock framförallt gjort för de som flyger.

Prata inte om att bli åksjuk. Jag kan inte ens spela Minecraft utan att bli kallsvettig och illamående. :nauseated_face:

1 gillning

Tåg är ju bra, bara man inte har tider att passa. :joy: Men ska man långt är det inget alternativ.

3 gillningar

Svårt att ta tåget till NewYork… :man_shrugging:

2 gillningar

Det hade nog funkat om du var lokförare. :joy::joy:

2 gillningar

fan lifegoal att varav lokförare. Har en klasskompis som är det på TGV i Frankrike…sjukt coolt!

4 gillningar

Häftigt, vad är marschfarten på TGV nuförtiden?

är väl runt 250-300kmh vill jag minnas?

2 gillningar

Coolt att puttra fram i 90 km/h på en 1800-talsbana i Värmland också. :sweat_smile:

1 gillning

Sverige är fasiken ett tåg u-land!. Minns när jag bodde i NL hur jäkla bra tågen fungerade. Och man kunde ta tåget i princip överallt.

2 gillningar

Avstånden och befolkningstätheten är ett problem i det sammanhanget. Och att man pågrund av Volvo och Scania antagligen haft en förkärlek till andra fordon än tåg.

För att inte snacka om Schweiz. Går alltid i tid och riktigt bra upplägg på hur man reser.

3 gillningar

Man har blivit mycket bättre att hålla tiderna. För några år sedan var det rätt hopplöst men nu är det länge sen jag var sen.