Endast fem elbilar klarade över 40 mil på motorväg

Från sajten:
image

I ett stort test på tyska Autobahn så blev det tufft för elbilarna som tappade rejält i räckvidd.

WLTP-räckvidden räknar på blandad körning så det är kanske inte så konstigt att ett stresstest på tyska motorvägar drog ner räckvidden. Testet av tyska tidningen Autobild utfördes i 130 kilometer i timmen med 42 olika elbilar.

130 kilometer i timmen är visserligen mer än vad som tillåts i Sverige men kan vara bra att veta hur långt du tar dig om du råkar hamna på Autobahn i framtiden. Mercedes EQS 450+ kom längst men tappade 35 procent mot den angivna WLTP-räckvidden på 743 km.

Så långt kom bilarna i en hastighet på 130 km/h:

 

Mercedes EQS 450+

482 km

BMW iX xDrive 50

434 km

BMW iX M60 xDrive

430 km

Genesis Electrified G80

427 km

Mercedes EQE 350+

423 km

BMW i7

388 km

Skoda Enyaq iV RS

380 km

Nissan Ariya 2WD 178 kW

378 km

Polestar 2 SM LR

374 km

Audi RS e-tron GT

367 km

Tesla Model 3 SR

363 km

Nio ET7 (100 kWh)

345 km

Tesla Model Y LR

361 km

VW ID.5 Pro Performance

340 km

Hyundai Kona Electric

336 km

Ford Mustang Mach-E GT

337 km

Porsche Taycan Turbo S

336 km

VW ID.4 GTX

332 km

Genesis GV60

330 km

VW ID.4 Pro

328 km

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+

328 km

Kia Niro EV

326 km

Audi Q4 e-tron 40

326 km

Skoda Enyaq iV80

318 km

Kia EV6

305 km

VW ID.Buzz Pro

301 km

BMW i4 M50

299 km

Renault Zoe E-Tech

292 km

Hyundai Ioniq 5 AWD

290 km

Kia e-Soul

280 km

Mercedes EQV

273 km

MG ZS EV

272 km

Renault Megane E-Tech EV60

268 km

Aiways U5

266 km

Hyundai Ioniq 5 (160 kW)

261 km

Polestar 2 DM LR

258 km

Opel Zafira

250 km

Subaru Solterra

244 km

Volvo XC-40 Recharge

227 km

Cupra Born 170 kW

226 km

Mercedes EQA 250

222 km

Toyota bZ4X

217 km

VW ID.3 Pro 150 kW

216 km

SsangYong Korando e-motion

203 km

Mercedes EQB 350

200 km

MG 5

178 km

Opel Combo e-Life

171 km

Peugeot e Rifter

164 km

Honda e

153 km

Mazda MX-30

140 k

Via: Carup

Källa: Autobild

Undrar hur varmt det var ute?

Helt ok ändå. 3-4 timmars körning sen 35 minuter paus och 300kr fattigare. Tummen up.

1 gillning

Fattar inte att det ska vara så svårt att ta med den informationen, den har ju stor betydelse
Står bara att det var 2.5 celcius när dom testa Cupra Born...

En prislapp vid varje hade inte heller varit fel?

Mycket sämre än jag trodde... dom alla skryter ju med 70-80 mil i reklamen.

Länka gärna källa till den informationen.

1 gillning

Önskar jag kunde, vet bara att det tjafsats om det i olika reklam blad. Drömgränsen mm.

Men det är inte sant det du skriver.
Enda som har en WLTP över 70 mil är Mercedes EQS 450+ har jag för mig, oavsett inte relevant för detta test.

Men det har inget med detta test att göra.
Precis lika lite som om att ett test med diesel/bensinbilar i samma förhållanden hade matchat tillverkarens uppgifter.

1 gillning

Jag kanske minns fel då, hjärnan är inte vad den varit.... :slight_smile:

Dom kanske skulle testa svenska 110 och landsvägar, inte alla som åker ner till tyskland och blåser i 130....

Alla motorer drar väl mer energi när de får jobba hårdare. Är väl ett väntat resultat i testet.

Sökte på nätet och fann at genomsnitt räckvidden låg på ca 50-60 mil så har väl haft en optimistisk dröm :slight_smile:

tror inte NÅGON elbil säger 70-80 mil.

I'm an idiot, forgot about the knowhow man :rofl:

2 gillningar

ingen fara :slight_smile: Du vet de mest lättkränkta personerna är vita medelålders män med elbil :slight_smile:

4 gillningar

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Är nog att det större luftmotståndet gör att det krävs mer energi.

3 gillningar

Alla som inte äger en elbil vet att de är värdelösa på vintern :innocent:

4 gillningar

Vad menar han med detta?

”Att skotta fram en insnöad laddhybrid efter en snöstorm i mars för att sedan kämpa med att få igång värmen i kupén? Not so much.”

Är det någon skillnad mot en ren fossilbil?
Ren elbil så går det snabbare.

Yepp .. Helt värdelösa är de

(Ironi)

Jag orkar normalt inte ens ta den diskussionen längre. Har kört elbil i så många år och ser bara att det är fler och fler elbilar på vägarna så fler och fler får känna hur det är i verkligheten.

2 gillningar