En månad med Apple Arcade

Från sajten:
En månad med Apple Arcade

För drygt en månad sedan gick Apples speltjänst live. Apple har gjort tydligt att tjänster är det nya svarta och satsar stenhårt på det här.

Alla användare bjöds på en månads gratis spelande, efter gratismånaden så kostar tjänsten 59 kronor och nu är det dags att utvärdera om det är värt pengarna. Då jag aldrig varit något av en gamer så hade jag förhoppningarna om att jag i Apple Arcade kanske skulle hitta något lite lättare spel där jag fick glänsa. För konstens skull plöjde jag igenom Oceanhorn 2, Hogwash, Sayonara, Tales of Memo och Sonic Racing. Alla extremt välgjorda, alla utan in-app purchase, lite-version, expansions-kit eller loots. Det vara bara att spela, utan avbrott och utan svordomar. Jag åkte till och med över till London för att prata med utvecklare för några av de nya spelen. Alla lyriska Apples tilltag i spelindustrin.

I samband med lanseringen gjorde Apple ett riktigt smart drag, de lanserade att det nu skulle bli möjligt att spela med handkontroller från Sonys Playstation och Microsofts Xbox. Handkontroller som återfinns i de flesta hem där någon med spelintresse bor.

Jag fastnade dock inte för spelandet. Jag fick bittert inse att jag inte är en gamer, inte ens en person som plockar upp mobilen och spelar lite Snake. Men när nu prövomånaden är över kommer jag säga upp tjänsten? Aldrig i livet! Det här är det bästa som hänt spelandet i det här hemmet, Inga fler morgnar där ungar ber om att få ladda ner ett nytt spel och jag först måste gå igenom vad det är för slags spel genom att själv ladda ner det och granska det med lupp efter smurfberries och andra dolda köp eller för den delen reklam i spelen som inte på något sätt passar någon ålder i den här världen. Nej, vetskapen om att spelen är fria från reklam och andra dolda köp har gjort föräldraskapet en enorm tjänst.

När jag har spelat igenom spelen i Apple Arcade har jag ofta spelat tillsammans med min son och det är här Apple Arcade har en självklar väg in i just det här hemmet. Inte för att spelen på något sätt är barnsliga. Visst, en del AAA titlar kommer nog tjäna bäst och mest på att släppas som fristående appar i App Store men att för 59 kronor i månaden få tillgång till hundratals titlar som alla håller en viss standard och är fria reklam och andra dolda köp gör det till en given prenumeration.

Att tjänsten fungerar på i stort sätt alla Apples enheter och att det sömlöst går att byta mellan till exempel iPhone och Apple TV är ett riktigt smidigt drag. Inte längre ockuperas en TV eller enhet för att det bara är där spelet finns. Det enda smolket i bägaren är att tjänsten ännu inte har fleranvändarstöd. Men utöver det så är det här tjänsten för hela familjen oavsett om vi alla är gamers eller inte.

Tänkte ett tag att skaffa en konsoll och prova på att spela nu när det är så enkelt och billigt. Men när jag tittat igenom spelen så är det inget som lockar direkt. Alla spel ser ut att vara till barn. Så jag står över denna gång. Fick nu också en bekräftelse här av en som inte heller är gamer.

Här har du från mig som är en gamer :slight_smile:

Det var ur en annan synvinkel. Jag har inte stängt dörren helt. Jag hade givetvis testat om jag hade konsol. Men att köpa en och sedan lägga på hyllan gör att jag funderare ett tag till och ser hur Apple Arcade utvecklas.

Vad är det för konsol du ska köpa? Är det Apple TV du menar?

Kontroll menar jag. Apple TV har jag.

Startade precis en provprenumrering men det är ju sjukt svårt att hitta alla titlar, eller så är jag bara blind och gammal. Borde finnas en Top-100 lista!

Håller med !! Topp 100 - tror de finns ca 10 släpp än så topp 100 lär dröja :face_with_raised_eyebrow:

Finns över 100 spel :slight_smile:

2 gillningar

De gör de ja minst !!! Satan - hittar ut själv … tar en kaffe till - läste lite ”fel”…

1 gillning

Kan in Teknikveckan lägga upp en lista på de spel som ni tycker är bra och är något man bör testa?

Har du sett vår video om Arcade? Där går vi igenom våra favoriter!

Jo jag såg den. Tänkte mer att det hade varit lättare med en sida där ni visade kanske de 10 bästa just nu och där vi alla kunde slänga ut tips!

1 gillning

Yes! Jag (vi) måste nog hinna spela lite mer innan en sådan lista gör så man inte missar några guldkorn, men ingen dum idé!

1 gillning

Har spelat och gillar
oceanhorn-2
hogwash
lego-brawls
Sayonara-wild-hearts
Vill spela
skate-city
yaga-the-roleplaying-folktale
overland

Tack Thor för tipsen! Ska genast testa ikväll :+1:

1 gillning

Jag testade Shinsekai: Into the Depths…Stämningsfult och snyggt!

1 gillning

Har mellanslagstangenten gått sönder?

Här ser det uppdelat ut

Tror Peter menar strecken mellan orden i titlarna.