En MagSafe Journey för bilen gör resan med iPhone till ett nöje

Från sajten:
image

Journey MagSafe är en billig och bra MagSafe-kompatibel laddare för bilen.

Innan MagSafe kom så var mobilhållare till bilen något vi länge fick leta efter innan vi hittade en som passade oss och mobilen bäst.

Vi har testat otaliga mobilhållare med allt från trådlös laddning till gummiklämmor och extra armar som ska få mobilen att sitta fast samtidigt som den laddar.

Men aldrig har vi hittat en mobilhållare som har kunnat ladda 100 % av gångerna som vi har satt fast den. Istället så förvandlas vi till trafikfaror som korrigerar positionen på telefonen i väntan på ljudet av att den börjar ta laddning.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Så över en natt gjorde Apple marknaden obsolet med MagSafe. Valet finns ju fortfarande kvar, vi kan fortsätta använda våra gamla laddare till bilen men sitter vi med en iPhone tolv och uppåt så finns det ingen mening att vid nästa inköp inte handla en mobilhållare till bilen utan MagSafe.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Vilken tillverkare som helst kan göra en MagSafeladdare, den kommer då ge telefonen 7,5 W laddning. Är däremot laddaren Made for iPhone så kommer vi få ut 10 W laddning. Många tillverkare som gör en MagSafeladdare utan att få den certifierad av Apples Made for iPhone program är försiktiga med att inte skriva ut exakt Made for iPhone på paketet men något snarlikt som Works With Mag-Safe eller som i Journeys fall Mag-Safe Compatible i en logo som påminner om Apples Made For iPhone logo.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

 

Företaget Journey har gjort det förstnämnda. De har gjort en MagSafe laddare till bilen som inte är Made for iPhone. Men den funkar bra med iPhone. Men till iPhone ger den bara 7,5W även om det på baksidan av paketet står att den kan ta input på 5V/2A, 9V/2A, 12V/1,5A och ge en output på 15W.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Den själva trådlösa laddplattan med MagSafemagneterna på är ytterst tunn. Den fäster på en kulled som har en klämma som går att fästa i ventilationsgallret på bilen. Under klämman finns en liten spak som trycks mot bilens instrumentbräda för att laddaren ska behålla sin position även när vi pillar på mobilen.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Magneten är tillräckligt stark för att hålla kvar mobilen även vi tvärnitar och kraftiga svängar. Klämman som håller fast mobilladdaren är också tillräckligt stark för att sitta kvar när vi drar av mobilen. Laddplattan går att rotera för att använda iPhone både i stående och liggande läge.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Det följer med en svart laddakabel som är USB-C till USB-A men något cigarettladdningshuvud i lådan är det inte. Många moderna bilar idag har USB-portar och laddningskabeln som följer med till Journeys MagSafe billaddare är av typen USB-C till USB-A. vilket gör att de flesta bilar redan har vad som krävs för att strömförsörja laddaren med 7,5 W.

Magsafe Journey Billig laddare trådlös iPhone bil

Både iPhone och laddaren sitter ordentligt. Den klarar av hårda inbromsningar och svängar utan att ens röra sig ur position. Enligt Journey beror det här på att laddaren har tre punkter som den vilar på för extra stabilitet.

## RECENSION: JOURNEY MAGSAFE

FÖRDELAR

  • MagSafe.
  • USB-C laddning.
  • Stilren design.

NACKDELAR

  • Inte Made For iPhone.
  • Endast 7,5 W laddning för iPhone.
  • Följer inte med något laddhuvud.

DETALJER

  • Storlek: 60mm (L) x 80mm (B) x 80mm (H)
  • Tjocklek: 8mm
  • Qi och MagSafe (15W via Qi till Android och 7,5W till iPhone)
  • Färg: Svart eller vit.

Pris: 399 hos Lifestylestore eller hos iPhonebutiken

SAMMANFATTNING

Magsafe Journey är en bra och billig trådlös laddare på 7,5W som ger oss MagSafe i bilen. Det här är att föredra före alla tidigare bilfästen som klämmer fast telefonen. Med ett pris på 399kr, ett ordentligt fäste och en extra arm för stabilitet står den sig bra mot andra billiga MagSafeladdare från exempelvis Amazon.

BETYG: 3 / 5

Den är riktigt bra. Dock trist placering av usbc-uttaget, går ju inte att dölja sladden helt

Jag har aldrig lyckats gömma kablarna på ett tillfredsställande sätt. Tycker alltid det blir bökigt oavsett var de kommer.
Har du hittat någon laddare där den sitter bättre?

Man får ju tänka på även placeringen av hållaren om man vill ha kabelfritt. Jag målade min kabel svart, borrade hål i hållaren och drog fram en cigg plugg med ström under panelen. Så här blev det så kabelfritt som det kunde bli.

3 gillningar

Borrade du i panelen på bilen också :scream_cat:

Nix, panelen till vänster är löstagbar så är ledde jag in kabeln i skarven. Syns bättre här innan jag målade kabeln.

Vill ha, men inga i lager :disappointed::man_shrugging:

1 gillning

Ingen perfekt, men denna här har uttaget lite mer gömt.

Köper man en 90graders usb-c är de nog löst på journey också

Ah! det ska jag kolla om jag kan göra på vår bil. Men damen har som ofog att dra ut alla usb-kablar när hon lämnar bilen då hon säger att det tömmer batteriet på ström. Så kan kan inte sätta kablarna allt för tajt.

Om det är din bil på bilderna så har du ju en likadan springa för kabeln på samma ställe som jag. Sen är det bara att köpa en cigg pluggs hona och lite kabel som du ansluter t e x till bilens ciggtändare. Sen gömmer du allt bakom panelen.

Kommer nog snart, @Esse har koll.
Annars kollar du på iPhonebutiken. De ska ha.

1 gillning

BTW. Låt inte Esse hjälpa dig med installation, svårt att hitta bra beg instrumentpaneler. :rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

Jag tror det var min hållare han menade.

ah! ja den har jag ingen aning om :sweat_smile:
Såg att den var restnoterad hos lifestylestore så trodde det var den han menade.

Var Journey jag var ute efter :wink:

1 gillning

Kanske en amatörmässigt fråga, men ändå: om man har en bil med Apple Carplay via kabel, funkar den om man använder en sån här laddare, eller måste man ha kabeln i telefonen?

Bara om du har trådlös Carplay annars måste kabeln till USB uttaget i bilen pluggas in.

1 gillning

Misstänkte det, tack för snabbt svar.

Det finns donglar så att man kan uppgradera från trådad till trådlös Carlay

Någon som testat en sådan här på android eller likande med journeyhållaren?
Intresserat att veta om de fungerar på insidan av skalet också

ESR HaloLock Universal Ring, Magnetic Wireless Charging Conversion Kit, Compatible with MagSafe Metal Ring Accessories, iPhone 13/13 Pro/13 mini/13 Pro Max/12, Samsung S21/S20, 2 Pieces, Black Silver https://www.amazon.se/dp/B08S6XQFDM/ref=cm_sw_r_cp_api_i_X79S1NQH05BY2Y2JB7RD

Kör själv en 12pro, men ska låna ut bilen till en androidare :sweat_smile: