En hub till alla prylar?

Just nu har jag styrenheter för Philips Hue, Ikea Trådfri, Xiaomi.

Vad jag förstått så kan jag få ihop allt i samma app med en Athom Homey-hub.
Men verkar även funka med den betydligt billigare Samsung SmartThings Hub.

Även så verkar det gå att göra samma sak och mer med en RPi och Home Assistant men med en hel massa fipplande.

Någon son kör någon liknade lösning?

Du har rätt på alla punkter, men det du slipper betala i pengar får du betala tid och tålamod.

Med Homey får man ofta vänta på att saker och ting skall implementeras och så tillägg som kommer, fungerar halvdant och aldrig utvecklas.

Med Home Assistant går saker och ting snabbare men där får du ju verkligen lägga mycket egentid.

1 gillning

Du kan få in Philips Hue, Ikea Trådfri, Xiaomi och det mesta annat i Google Assistant, utan någon mer hårdvara.

@Esse Låter bra, förutom det där med mycket tid. =)

Vad är skillnaden på Homey för 300-4400:- och Samsungs hub för 900:-

Men hur mycket kan man automatisera det då, tex om Xiaomis dörrsensor aktiveras och klockan är efter 22 så ska en Hue-lampa tändas i 5 minuter.
Kör med Android och Google assistant men inte grävt så djupt i Home-appen.

Homey har ju ett helt utvecklar community medan Samsung ansvarar för saker fungerar på den.

Google Home är ju bra på det mesta men automatiserade flöden är inte ett av dem, tror inte ens det går att göra utan att du aktivit påkallar en rutin eller så med rösten.

Sen någon vecka tillbaka så finns “Rutiner” på svenska, så bara att kika där. :slight_smile:

Om du vill ha någon hubb som samlar sakerna så skulle jag föreslå Homey, har funderat på den själv men inte slagit till, det skulle dock för mig vara för att täcka in Zigbee-protokollet i tillägg till Z-Wave och 433MHz som jag redan har hubb för (Tellstsick).

Jag har inte kollat så noga men är inte rutiner hårt baserat på att någon starta dem?

Mycket möjligt, har inte kollat. :smiley:

Jag trodde (eftersom jag inte orkat läsa) att rutiner var att man ställde in att varje gång man sa “Hej Google, gomorron” så lästes vädret & nyheterna upp, kaffebryggaren startas och sen sätts radion på.

Efter en snabb googling så ser man att det går att automatisera med tid.

Tror inte den kan använda t.ex. motion triggers, än.

1 gillning

Du kan ju också köpa en raspberry PI för några hundralappar och köra Home Assistant. Då kan du göra precis vad du vill men kräver nog att du tycker det är lite kul och att du är bra på att Googla :blush:

Fundera på vad du vill nu och kan tänkas vilja i framtiden och köp prylar som kör protokoll som fungerar med olika hemautomatiseringslösningar så kan du byta om du vill men behålla prylarna.

1 gillning

Vad är egentligen grejen med Google om man inte med säkerhet kan automatisera? Tröttnar man inte på att alltid manuellt styra allt t.ex. med rösten?

Jag skulle alla dagar i veckan välja Homekit (och har så gjort), men överbevisa mig gärna. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vet inte, jag använder inte rutiner där.

Då är jag med. Någon annan kan säkert förklara vid tillfälle. :thinking:

En sak jag noterat som är bra med Trådfri-gatewayen (kan vara samma med Hue, har inte letat) är att man kan köra både Google Assistant och Homekit aktiverat samtidigt. T.ex. kan man använda Google röststyrning att tända Trådfri samtligt som automationerna för samma belysningen går över Homekit.

Det är väl egentligen detta tråden handlar om att hitta den perfekta sammankopplaren för allt. Men vissa grejer går som sagt utan tredjepartshubb.

Folk som gillar att prata med sina saker gör det säkert, jag är inte en av dessa. :slight_smile:

Jag har i ärlighetens namn en kombination av flera olika lösningar och var inledningsvis helt inne på att Homekit skulle vara mitt nav eftersom jag är fast i Applebubblan sedan väldigt länge.

För mig är numera Homekit enbart ett kitt för att enkelt kunna få in Homekitkompatibla enheter i min huvudlösning som är HomeAssistant. Nog för att Siri fungerar bra på telefonen, men min erfarenhet sedan jag blev med Google Home/Nest är att Googles lösning är ljusår bättre. Medan Siri knappt reagerar om man inte plockar fram telefonen och håller den framför munnen plus att man måste köra “Hej Siri! - vänta - vänta - vänta - Gör xxx” är uppmärksamheten från Google makalöst bra.

Inledningsvis hade jag bara en Google Home i köket som man i princip kunde trigga från hela huset om man bara höjde rösten lite. Har sedan dess kompletterat med fler enheter i flera rum för att enkelt kunna använda “Släck!”, “Dra ner rullgardinen!” utan att behöva ange i vilket rum, men Google är ljusår bättre än Siri/Homekit på röststyrning. I mina ögon spelar de inte ens i samma liga.

Jag ser röststyrningen som ett komplement till den grundläggande automationen. I mitt fall styrs det mesta baserat på tid, solens läge, diverse sensorer, om folk är hemma eller inte, om man lämnar huset etc. Denna del styr jag helt via HomeAssistant. Googles rutiner har gjort det makalöst mycket enklare att med egendefinierade röstkommandon trigga längre sekvenser av händelser, men har även gjort det enkelt att med egna ord trigga saker som är jobbigt att säga för att det är många ord eller svårt att komma ihåg vad fasiken Google lyckats översätta de engelska begreppen till svårbegriplig svenska.

Till exempel har jag egna rutiner som heter “Dra upp/ner rullgardin” som i sin tur kallar på Googles definierade “Öppna/Sänk rullgardin” eftersom familjen alltid glömde bort vad man var tvungen att säga.

Det jag egentligen försöker säga är att det idag inte finns ett system som löser allt du kommer vilja kunna göra när du väl gräver ner dig. Efter att ha spenderat massor med tid under sista året påstår jag att ingen lösning är i närheten av HomeAssistants mångsidighet, men precis som tidigare nämnts i tråden så är det fantastiskt tidskrävande. Jag är förvånad över hur många dåliga guider det finns och ännu mer förvånad över hur mycket som bara är halvdant dokumenterat. Om jag ska gissa så tror jag det beror på att det är en plattform som utvecklas i en sådan rasande takt att det inte hinns med. Nackdelen som är sviktande dokumentation uppväg med råge av att i princip allt som är uppkopplat går att länka in och kontrollera via systemet. Galet bra till nästan inga pengar alls.

Toppenbra beskrivning, tack! Jag är också av erfarenheten att Googles röststyrning är bättre än Siri.

Din setup förklarade också att ska man ha automationer med Google Home behöver man tredjepartsgrejer, i ditt fall Home Assistant.