En fläskig spoilerfri recension av CONTROL

Från sajten:
En fläskig spoilerfri recension av CONTROL | Teknikveckan

image

Finnarna på legendariska Remedy Entertainment har tagit i från tårna med CONTROL. De levererar en blandning av Infamous, Dead Space och Max Payne satt i ett surrealistiskt storydrivet narrativ. Tänk dig första säsongen av Stranger Things, där du bara sitter i soffan med gapande mun och undrar ”Vad fan är det som händer” men inte kan få nog. Där har du ungefär storyn i CONTROL.

Story

Vi spelar Jesse Faden, som när vi får ta över kontrollen av henne, precis öppnar dörren till Federal Bureau of Control som ligger någonstans i New York. Mer än så visste inte jag när jag började spela CONTROL och mer än så får ni inte reda på i denna recensionen. Storyn rivstartar efter detta och är väldigt fragmentarisk till en början och varken jag eller Jesse förstod vad som hände. Genom välregisserade tankebanor när Jesse samtalar med någon förstår vi som spelare mer och mer av Jesses agenda. Du som spelare får dock aldrig några val att göra. Remedy vill berätta sin historia för de vet att den är bra och de lyckas hålla dig på tårna eftersom du inte har några ramar på hur världen runt dig fungerar eller vad som är möjligt i The Oldest House som byråns högkvarter kallas, så kan du heller aldrig veta vart storyn kommer ta dig.

Gameplay

Om vi lägger ihop de där spelen som nämndes i början, Infamous, Dead Space och Max Payne och blandar det bästa av dem så får vi hur CONTROL känns gameplaymässigt. Du har speciella övernaturliga krafter där du bland annat kan kasta inredning med telekinesi, flyga lite klimatsmart kortare sträckor och kontrollera nedbrutna ondingar. Du har utöver dessa trix, The Service Weapon, som är en massa vapen i ett. Du kan uppgradera det för att det ska anta olika former och med det allt från vanlig pickadoll, kulsprutegevär och hagelbrakare till railgunsniper. Här har verkligen Remedy lyckats med att komplettera The Service Weapon med de övernaturliga krafterna Jesse besitter och det finns en rad olika strategier i hur de ska användas tillsammans.

Du kommer att behöva den blandningen för att besegra den uppsjö av stora och fläskiga bossar som finns lite överallt i CONTROL. Där du minst anar det.

Känsla

Remedy har onekligen fått till den övergripande känslan av en väldesignad värld. Mycket av inredningen går som sagt att kasta med dina krafter och den går sönder på ett väldigt trovärdigt sätt. Skickar jag en dammsugare i väggen så blir det dammigt efter den sprängts av kraften i mitt kast och lobbar jag en pulversläckare så blir det pulver kvar i luften och det lämnar vita spår på omgivningen. Böcker och papper flyger, pelare bryts och fighterna blir levande. Motorn fixar detta helt ok, har bara haft framedrops några få tillfällen.

Vissa av karaktärerna du stöter på är ganska platta, men det tas igen med råge av t.ex. den extremt övertända forskningschefen eller den helgalna finska vaktmästaren på bygget. Det är inte direkt karaktärerna som gör CONTROL så bra utan det är utan tvekan världen Remedy byggt upp.

Jag älskar nästan allt med CONTROL, men det jag är så galet trött på i spel är att om jag vill ta den exceptionellt intressanta storyn lite djupare måste jag läsa i hundratals casefiles och dagböcker som hittas överallt i The Oldest House och som läses från en undermeny. Det tar lite bort den magiska känslan. Kan vi inte 2019 hitta ett bättre sätt?

Eftersom det är Remedy så ska du såklart hålla ögonen öppna efter flirtar med deras gamla titlar. Dessutom ska du också hålla öronen öppna efter The Old Gods of Asgards specialskrivna låt till spelet som pryder ett av CONTROLS hårdaste men också häftigaste segment.

Summering

Gillar du välregisserade övernaturliga spel med riktigt tight gameplay där ”du spelar filmen” så är CONTROL för dig. Det var riktigt längesedan jag längtade tillbaka för att se mer av en spelvärld. Jag vill se och uppleva allt i CONTROL och det rekommenderar jag varmt att du också ska göra.

Ser nice ut! Hade ingen aning om vad det här var för typ av spel, fick med en kod till det när jag köpte nytt grafikkort. Blir att hämta hem hem till helgen! :slight_smile:

Vilket kort köpte du?

Undras om spelet har RTX stöd?