En dash cam för bilen som håller koll på trafiken åt dig

Jag vill inte låta dryg, men du får nog övertyga oss snäppet mera om du vill ha svar på det :wink:

Nu har jag aldrig haft några problem med hit & run dock!

Jo så jag håller på med en grej där jag kollat på statistiken över antalet anmälningar polisen fått in gällande smitningar från parkeringsskador. Den största ökningen kan man se i norrland, samtidigt som absolut flest inrapporterade fall sker i de stora regionerna, storstockholm, region väst där huvudort är göteborg och i region syd där huvudort är malmö.
Och för att ge texten lite mer substans hade det varit kul att få en kommentar av någon som faktiskt drabbats av en sådan smitning, hur hen gick till väga, kostnader som hen fick betala.
Tror många av oss som kör eller har kört bil (mig inkluderat) blivit offer för detta (i mitt fall var det iofs någon som hade skrapat med en nyckel på bildörren) men själv har jag aldrig reparerat en sådan skada själv.

Okay, jag har inte haft några problem i alla fall! Hoppas du får ditt svar!

Fick ett uppslag i vår dörr på ena bilen förra sommaren, blev en liten buckla som vi var tvungna att laga.
Vi var inte säkra på riktigt var det skedde eftersom vi inte såg det förrän vi kom hem, bucklan var väl på gränsen till att jag hade skitit i att laga den om vi ägt bilen, men vi privatleasar den så det var bara till att fixa till det för att slippa ännu större kostnader när den skall tillbaks.

Första steget blev ju att göra en polisanmälan, måste göras för att kunna rapportera till försäkringsbolaget. Sen rapportera till försäkringsbolag och boka tid för skadebesiktning.
Kostade oss 3500 i självrisk, men hela processen med försäkringsbolag osv gick väldigt smidigt, det var aldrig några frågor.
Har ju dock märkesförsäkring via leasingen vilket förmodligen förenklar det en del.

En relativt odramatisk beskrivning av vår lilla skada! :stuck_out_tongue:

Förstår! Har skrivit PM till dig :slight_smile:

Även jag drabbades i sommar av en smitning.
Åkte till IKEA i Jönköping. Parkerar avsiktligt lite off och utan bilar bredvid, eftersom jag har en stor bil.
När vi kommer ut så är det fortfarande inga bilar bredvid, men däremot ett rejält märke i dörren, vit lack sitter fortfarande kvar på vår svarta bil...

Jag har gjort anmälan hos Länsförsäkringar, och har fått all info men inte gått vidare. Kostar 3.000 i självrisk, men kommer troligen endast att göra en enkel lagning hos nån plåtnisse, kommer bli billigare och tillräckligt bra.

Man blir ju trött. :frowning:

Förstår man blir trött. Inte så kul att drabbas av.

Samtliga Nextbase-modeller har en aktiv parkeringsassistent som gör att kameran börjar filma i händelse av krock eller inbrott i stillastående bil, så det kanske hade fångat smitaren, vem vet.

Och kostnaden för en avancerad modell ligger ju också kring självriskbeloppet. Så man kan ju spekulera om en sån incident inträffar bara en enda gång så har inköpet av bilkameran varit värt det, förutsatt att man får tag i den som smitit och denna betalar för reparationerna.

Jag har i flera år funderat på att köpa en kamera till bilen, men det har inte blivit av olika anledningar. Men nu är det väl dags…. Övertyga mig om att er kamera är den jag ska ha. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Hej, tycker det bästa du kan göra är att researcha recensioner och fatta ett eget beslut.
Micke som skrivit denna recensionen är ju en informativ och intressant recension för den som funderar på att skaffa en bilkamera. :slight_smile:

Har blivit påbackad i ett parkeringshus av en bil med dragkrok. Har en buckla i bakre stötfångaren. Har dock inte brytt mig om att fixa det :slight_smile: