En dash cam för bilen som håller koll på trafiken åt dig

Från sajten:
image

En dashcam i din bil kan vara bra på många sätt, inte minst vid en oväntad händelse. Kameror för bilen, eller dashcams som de också kallas, blir allt populärare bland bilförare runt om i landet.

Att installera en dashcam i bilen kan ha många fördelar om något händer i trafiken. Inte bara för din egen skull utan även för dina medtrafikanters då dokumentationen kan användas för att se vad som hände vid en eventuell krock. Eller om någon framfört sitt fordon på ett vårdslöst sätt och därigenom orsakat en olycka framför dig.

Med andra ord så kan en dashcam vara en trygghet för dig som bilförare i takt med att antalet olyckor ökar tack vare rattsurfning och annat som distraherar och tar bort uppmärksamheten. Är då en dashcam något att ha undrar vän av ordning. Vi har fått testa Nextbase 622GW som är företagets toppmodell och under någon månads tid har jag dokumenterat mina bilkörningar.

Förpackning & innehåll

Utsidan av förpackningen visar tydligt vad det är för produkt och i detta fall rör det sig om en dashcam för bilen. Modellen är Nextbase 622GW och vi ser att det även finns stöd för Amazon Alexa i denna dashcam. Denna modell fungerar även med Nextbase Rear View Camera som vi också kommer att testa tillsammans med 622GW.

Nextbase 622GW

Baksidan listar en lång rad av funktioner och specifikationer och vi ser direkt att det handlar om 4K upplösning med 30 fps eller 1080p och 120 fps. Det finns även ett inbyggd polariserande filter som reducerar reflektioner från exempelvis vindrutan. Nextbase 622GW har också digital bildstabilisering vilket innebär stadiga bilder som man inte blir åksjuk av.

Nextbase 622GW

Förpackningen innehåller en Nextbase 622GW dashcam, en strömkabel som ansluts till bilens 12-voltsuttag, en USB-kabel, ett monteringsverktyg, en snabbguide och ett fäste med GPS till bilens vindruta.

Nextbase 622GW

Tillsammans med själva dashcamen fick vi också en kamera som filmar bakåt, eller Nextbase Rear View Camera som den heter och till detta även ett 128 GB minneskort av typen microSD.

Nextbase 622GW

Nextbase Rear View Camera ansluts till 622GW genom en kontakt på sidan av dashcamen vilket vi återkommer till. Denna har en betraktningsvinkel på 30 grader och filmar ut genom bilens bakruta medan själva dashcamen givetvis filmar ut genom framrutan.

Nextbase 622GW

I förpackningen för Rear View Camera finns en liten manual som visar hur kameran monteras. På den lilla kameran syns kontakten som enkelt trycks fast i själva dashcamen, bara att ta bort en liten gummipackning först.

Nextbase 622GW

Så här ser Nextbase 622GW ut med sin utstickande lins på enhetens vänstra sida (när den är monterad i bilen). Fästet som sitter fast på vindrutan snäpps fast med en kraftig magnet vid sidan om linsen.

Nextbase 622GW

Ovansidan på dashcamen har en gummipackning som tas bort för att koppla in USB-kabeln vid firmwareuppdateringar. Lägg märke till linsen och på den yttersta delen av denna finns det polariserande filtret (märkt 90°) som vrids efter behov.

Nextbase 622GW

Själva konstruktionen är gedigen och det känns som kvalitet har varit i fokus vid tillverkningen, inte som en del andra dashcams där plast dominerar. På kortsidan sticks minneskortet in i utrymmet som sitter strax under strömknappen som sticker ut något.

Nextbase 622GW

Så här ser det ut när man snäppt fast fästet till kameran. En rejäl magnetisk klump med inbyggd GPS som sedan fästs på vindrutans insida med kraftig tejp.

Nextbase 622GW

Baktill på dashcamen finns en inbyggd touchskärm som skyddas av lite plast med tips på vad du bör tänka på. Nertill på kamerans baksida finns en röd knapp som används för att skydda filer som inte ska skrivas över eller raderas, t ex om kameran spelat in en händelse som du vill bevara.

Nextbase 622GW

Kameran som filmar bak sätts fast på den högra sidan av dashcamen och linsen är då riktad bakåt. Du kan justera linsens position så att den får med det som händer bakom bilen.

Nextbase 622GW

Installation

Att installera enheten i appen är en ganska enkel sak, bara att följa de olika anvisningar som ges i appen. Tänk på att läsa på ordentligt så du vet vilka behörigheter du ger i appen. Ett tips är att tillåta så många som möjligt så att kameran kan spela in ostört vid bilkörning.

Nextbase installation

För att installera kameran används Bluetooth, så säkerställ att du parkopplar denna på ett korrekt sätt. Se också till att tillåta platsinformation om du vill använda dig av tjänsten Nöd-SOS.

Nextbase installation

Det finns många inställningsmöjligheter och funktioner i appen så ta god tid på att bekanta dig med dessa. Vill du använda dig av röststyrning med Alexa så är detta också möjligt. När du ska överföra filmklipp från dashcamen till din mobil skapas en wifi-anslutning.

Nextbase installation

Så här ser det ut i appen med de lagrade filmklippen. Klippen kan spelas in i olika längder mellan 1, 2 och 3 minuter som sedan spelas över efterhand om de inte skyddas. Vid överföring får du tydligt besked om detta i appen.

Appen är ganska omfattande när det gäller funktioner och inställningsmöjligheter vilket är bra. Mindre bra är att svenska blandas med engelska samt att den svenska översättningen inte är perfekt alltid. Jobbigt när man har språkpolissyndrom…

Nextbase installation

Nöd-SOS är en tjänst som larmar vid en krock och denna är gratis första året. Det finns också möjlighet att via appen skicka iväg ett videoklipp till ditt försäkringsbolag i händelse av att något inträffar.

Styrning med Alexa fixar du genom att ladda ner skillen “MyNextbase Dash Cam Skill” från Amazon-appen.

Nextbase installation

Välj om du vill aktivera bildstabilisering i appen men tänk på att om du har en bakre kamera så så omfattas inte denna. Dessutom sänks upplösningen när du aktiverar bildstabilisering så fundera över vad som är viktigt för dig. Samma gäller om du vill aktivera funktionen för dåligt väder som ska underlätta att ta bättre detaljer – den fungerar inte för den bakre kameran.

Det rekommenderas också att man formaterar SD-kortet med jämna mellanrum för optimal prestanda. Här syns förresten ännu en dålig översättning där “Used” översatts till “Begagnade” vilket i sig fungerar men “Använt” hade ju varit så mycket bättre. En av lite för många fel i appens översättning…

Nextbase installation

Installation i bilen

Jag har tidigare köpt på mig ett par stycken dashcams av olika tillverkare men kom aldrig till skott med att installera dessa. Anledningen var enkel och stavas kabeldragning. Japp, lite lat är jag av naturen ibland och såg kabeldragning i bilen som ett hinder och då fick kamerorna ligga och till slut såldes de till någon som förhoppningsvis fick nytta av dessa.

När jag nu blev tillfrågad om att testa Nextbase 622GW tänkte jag både en och två gånger kring detta test. Skulle historien upprepa sig eller skulle jag ta mig i kragen och faktiskt installera? Jo, visst gjorde jag det senare för annars skulle det vara grymt svårt att recensera produkten.

Först behövde jag fundera lite över var på vindrutan den skulle placeras, vill ju inte att den ska sitta i vägen för medpassageraren. Givetvis bör också placeringen vara optimal så att så mycket som möjligt spelas in vid bilkörningen. För min del blev det till höger om backspegeln även om denna placering inte är helt optimal.

Eller om jag ska vända på det, linsens placering på kameran är inte helt perfekt med tanke på att den hela tiden får med en del av fästet till backspegeln i vänster hörn av inspelat material. Lite irriterande tycker jag men något som dock går att leva med. Funderar då och då på om en högermonterad lins eller till och med mittmonterad hade var bättre för vår marknad (Nextbase är ett brittiskt företag så därför sitter antagligen linsen där den sitter).

Nextbase 622GW

Med hjälp av det medföljande monteringsverktyget är det enkelt att trycka in strömkabeln på plats under innertakets framkant där detta möter framrutan. Bara att pressa in kabeln och följa med hela vägen för att sedan lirka in den bakom plastlisterna vid sidobalkarna.

Nextbase 622GW

Här har jag lirkat in strömkabeln bakom plastlisten och får sedan ut den invid dörren. Där fortsatte jag längs med hela vägen ner till golvet där jag lade in strömkabeln under mattan och passagerarstolen. Upp vid sidan av denna och sedan in i 12-voltsuttaget.

Det fungerar bra även om jag hade önskat en mer diskret installation där 12-voltsuttaget inte ockuperades. I min Peugeot 2008 finns det inte plats för en adapter som ger två uttag så ska jag använda GPS:en får jag koppla in denna i uttaget vid baksätet. Ett i-landsproblem javisst men så blir det ibland…

Nextbase 622GW

Men överlag gick det hyfsat enkelt att installera strömkabeln och enheten, faktiskt enklare än vad jag trott. Så varför väntade jag med de andra kamerorna jag köpt tidigare?

Användning i vardagen

Dashcamen går igång automatiskt när jag startar bilen och börjar spela in så snart den startat upp. I början var jag lite extra nyfiken på hur det ser ut och tittade lite väl ofta på enhetens skärm. Efter ett tag vänjer man sig och tänker inte på att dashcamen sitter där den sitter.

Nextbase 622GW

Skärmens storlek på 3″ gör att det är ganska enkelt att se vad som händer. I den lilla infällda bildrutan till vänster visas bakre kamerans vy upp. Inspelning kan startas och stoppas genom att trycka på den röda inspelningssymbolen till vänster och undertill visas inspelad tid.

Nextbase 622GW

Vid bilkörning spelas det in en högupplöst version samt en lågupplöst. Här är ett exempel på hur det ser ut när jag kör hem från min arbetsplats i Malmö. Första klippet visar frontkameran och andra klippet visar den bakre kameran.

I nedre delen av det inspelade materialet visas information som position, hastighet, klockslag och annat upp vilket kan vara till nytta om något händer.

En annan sak värt att nämna är att dashcamen även spelar in ljud inifrån kupén så i dessa klipp stängde jag av såväl ljudboken och min egen skönsång…

Den bakre kameran får visserligen med en hel del av bilens insida och om detta inte är okej för dig så finns alternativ. Nextbase har även en kamera för bakrutan som fästs på denna men kräver då kabeldragning via innertaket vilket inte var ett alternativ för mig.

Känner du till what3words?

Nextbase 622GW har stöd för en tjänst som heter “what3words” och den är smått lysande faktiskt. För dig som inte känner till denna sedan tidigare så handlar det om en slags karttjänst som mappat in hela världen i 3×3 meters rutor och sedan får dessa ett unikt namn. Detta ger räddningstjänst eller andra möjlighet att få en mer exakt position om var du befinner dig, där en GPS kan ha ett större område som täcks in när det gäller positionen.

what3words

I mitt fall t ex så skulle jag säga att mitt kontor hemma finns på: förtid.koppling.skärva vilket kan ses på kartan här ovan. Genom att sedan flytta runt bland rutorna i min trädgård eller annat objekt på min tomt så är det nära till skratt med tanke på de ordkombinationer som dyker upp. Riktigt smart måste jag säga och förvånad över att jag inte snubblat på denna tjänst tidigare.

## RECENSION: NEXTBASE 622GW

FÖRDELAR

  • Bildkvaliteten
  • Informationen som sparas på klippen
  • Du tänker inte på den efter ett tag
  • what3words
  • Kvaliteten

NACKDELAR

  • Linsens placering
  • Översättningarna

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER NEXTBASE 622GW:

  • Upplösning: 4K @ 30fps 1440 @ 60fps 1080p HD @ 120fps
  • Skärm: 3” HD IPS Touch screen
  • Wi-Fi: QuickLink Wi-Fi
  • Mörkerseende: Enhanced Night Mode
  • Bluetooth: Bluetooth 5.0
  • GPS: 10Hz
  • Betraktningsvinkel: 140°
  • Lins: 6 lager f1.3

Rekommenderat pris för Nextbase 622GW ligger på 3890 kronor och för Nextbase Rear View Camera 549 kronor. Vill du läsa mer om Nextbase 622GW kan du göra det på hemsidan.

Men när jag ser hur kameran är fäst mot rutan så är den nog inte så bra. Vid en krock (eller häftig inbromsning) så kommer förmodligen kameran att byta position.

That skägg!

Lite kort. :joy::joy::joy:

Lite stor och klumpig tycker jag. Hur är det om man råkar trycka fram solskyddet för långt, ändrar kameran position då? Jag antar att även solskyddet täcker kameran för bakåt sikt om det är nerfällt?

Jepp, måste hålla det lite i trim för frugans skull :slight_smile:

Sant, fäller du ner solskyddet så täcks bakkameran. Antingen får man kompromissa eller flytta kamerans placering. Eller köpa den separata bakkameran som monteras på bakrutan.

Kamerans fäste håller den stabil så du får trycka till ordentligt för att den ska flyttas. Allt är ju dock relativt :slight_smile:

1 gillning

Troligtvis om inte tejpen är extremt stark det vill säga. Trodde det var olagligt med dashcams, men verkar vara fritt fram.

HFD har i en dom från 2016 slagit fast att dashcams är tillåtna
I rättsfallet la HFD dock stor vikt vid att dashcamen skulle vara tillfälligt monterad i vindrutan på bilen och inte fastmonterad med skruvar eller på annat sätt integrerad i fronten. HFD la även vikt vid att dashcamen skulle sättas på och stängas av vid varje tillfälle föraren skulle köra bilen samt att föraren alltid befann sig i kamerans absoluta närhet när den filmade (HFD 2016:71).

Dash kameran uppskattas av försäkringsbolagen då det är lättare att klarlägga hur olyckan gått till.

1 gillning

Och Polisen.

I Ryssland är det väl mer eller mindre standard?

Med tanke på vad som finns på Youtube och rysk trafik så absolut. :smiley:

Inte tejpen, kulleden är den svaga punkten här.

Jag har en Aukey och den flyttar inte på sig annat än om rutan åker ut.

Det är ju då man behöver den. :frowning::joy::joy:

Intressant recension! Någon som haft faktisk användning av bilkamerans inspelningsfunktioner, antingen i försäkringsärenden eller i polisiära ärenden?
Hade varit intressant att få veta om användandet av bilkamera hjälpt någon till den mån att man kunde påvisa att motparten stått för olyckan?

Bra recension! :+1:

Hade varit intressant med info om lite konkurrenter. Jag vill ha en dashcam, men vet inte vilken… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Här var det i alla fall nära att kameran hade gjort lite nytta. Har en till film där en mötande bil får sladd och åker över vägen och ner i diket på min sida, bara 50-100m framför mig.

3 gillningar

Hej! Den filmen du har där en mötande bill får sladd, är den från detta året? Spelades det in med en Nextbase-kamera?

Nej, det är samma kamera men tre-fyra år tidigare.

Hej!
Jag jobbar på uppdrag av Nextbase och skriver på ett pressmeddelande som handlar om att antalet smitningar från parkeringsskador ökat i landet, enligt polisens senaste statistik.

Finns det någon på Teknikbubblan som råkat ut för en hit&run i ett parkeringshus, där någon skrapat in i bilen? Någon som skulle vilja kommentera hur mycket det kostade att åtgärda skadan och hur det gick med försäkringsärendet?

Hör gärna av er isåfall :slight_smile:
Kan ge en dash cam från Nextbase gratis som tack för att ni ställer upp.

/Nicholas