En av världens största poddar blir Spotify-exklusiv

Han riskerar att bli borttagen eller demonetariserad pga sitt innehåll.
Rogan har kontroversiella gäster och behandlar kontroversiella ämnen.

På en social plattform som YouTube så riskerar en ”influenser” som Rogan ”Deplatforming”. Dom kan komma in på ämnen som att ”Covid19 kommer från ett laboratorium i Wuhan”, till att ”Social justice warriors styr i dom amerikanska universiteten” för att nämna två som behandlats med gäst i showen.

När covid19 kom till USA så blev alla kanaler som nämnde ordet ”Corona” eller ”covid19” demonetariserade (då det delvis spreds ”Fake News” på dom här plattformarna i det ämnet).
Har man en nyhetsshow likväl som en talkshow som Rogan, så vill man inte ha kreativa tyglar på sig när man kommer in på ämnen som inte följer YouTubes riktlinjer, när man vill prata om covid19.

Dealen med Spotify är enbart på lisens och Spotify har ingen kontroll över det kreativa innehållet och han kommer fortsätta köra sitt race på samma sätt som tidigare.

Skulle han fortsätta på YouTube så hade han behövt förhålla sig till YouTube, en plattform som han aldrig haft ett avtal med.

Men som du säger så kan man inte bryta mot lagar…

2 gillningar

Så han har inte blivit tillsagd vilka gäster han får intervjua. Då vet jag.

Ok jockiboi.

2 gillningar

Det är du som påstår saker men tydligen inte kan backa upp det med bevis :joy::joy::joy:

Varför måste du nästan alltid gå i klinch med folk i olika forum?
Tagga ner!:heart_eyes::heart_eyes:

7 gillningar

Om Joe Rogan är rädd för att inte få ha vilka gäster han vill så är det jäkligt osmart att gå från ett helt öppet format som podcast till en stängd plattform som Spotify.

Rätt ska vara rätt. Youtube har aldrig hindrat eller påverkat JR’s val av gäster. Med tanke på hur frispråkig han är skulle det ha kommit fram direkt. Han har haft Jones som gäst flera gånger t.o.m efter han blivit utsparkad från dom flesta sociala plattformar. Victor försöker antyda att JR är påverkad i sitt val av gäster. Något som inte är sant.

Ja kanske, men han har säkert en klausul i avtalet som tillåter honom att lämna Spotify om dom försöker lägga sig i det kreativa innehållet. Det rycktas om att hans business tog in drygt 1 miljard SEK.

Med tanke på att dealen sträcker sig över flera år och han idag drar in 300 miljoner på podden så är summan han får inte så konstig. Han kommer att tappa reklamintäkter då han kommer att förlora lyssnare. Jag har strölyssnat på honom men kommer att sluta helt. Jag vill inte stödja Spotifys försök att förstöra podcasts.

Det må så vara med en ev klausul men jag tror nog att Spotify kickar honom om han bryter mot deras värdegrund och börjar sprida hat osv. Det är Spotifys plattform och de får och kan göra vad de vill med den.

1 gillning

Från årsskiftet är tydligen video versionen med exklusiv på Spotify. Jag tycker det är bra att bara ha en app för allt. Undra om Spotify ger sig på ljudböcker fullt ut :slightly_smiling_face:

YouTube tar inte bort innehåll som behandlar “prekära ämnen och kontroversiella frågor” - däremot hat.

Av någon anledning så blandar vissa personer ihop detta, som om det inte går att ta upp “kontroversiella frågor” utan att hata på någon.

Ironiskt också att då i stället gå till Spotify som är en betydligt mer stängd plattform än YouTube. Det är ju som att springa in i en majbrasa för att undfly ett stearinljus.

2 gillningar

Nej det är att säkerställa att användaravtalet följs.

1 gillning

It appears that Joe's departure from YouTube has been foreshadowed for some time, with many speculating that the reason the podcast is no longer broadcast live is due to repeated copyright claims forcing offending videos to be taken down.
Censorship on YouTube, in general, has been a hot button issue on the platform in recent years, with many content creators also living with the ever-present fear of another ad-pocalypse which could decimate revenue in an instant. So, while the massive pull of the JRE might provide Rogan more recourse to deal with the Google-owned giant, it's hard to argue that some of the content on the show probably isn't what YouTube would consider advertiser-friendly.
Not only is there huge financial incentives for Rogan moving his podcast over to the world's largest audio streaming service, but he can now produce the kind of unfiltered and uncensored show the JRE has always prided itself on being.

Är det inte skönt för vissa av skaparna att få slippa YT bara?
Så fort Pewdiepie gör nåt kontroversiellt verkar intäkterna gå ner eller så försvårar algoritmerna det för dom :grin:

Sen är det väl inte bara hat som YouTube förbjudit @Esse, det är väl även konspirationsteorier överlag? :sweat_smile:
Månlandning och platt jord i (o)seriös mening försvann för foliehattarna. :laughing:

Nej konspirationsteorier är inte borta men problemet som fanns innan var att algoritmerna favoriserade dem framför mer faktabaserad innehåll - det var alltså alldeles för lätt att hamna på den typen av innehåll även om du inte alls var intresserad av det.

Så var det kanske.
Men blir väl en form av censur även om foliehattarna såg till att dessa blev favoriserade.
Även om skaparna utnyttjar foliehattarna genom att titta och tro på sådant tappar de ju inkomst tack vare denna ändring.
Enligt mig borde de göra samma med Unbox therapy som inte är speciellt kunnig men som fångar kidsen med sin jargong :joy:

Fast censur är ju ett rätt misshandlat begrepp här, det är ju inte så att Kalle 5 år med sina fina rita-med-pennor-filmer är censurerad bara för att YouTube inte lyfter fram honom lika hårt som PewDiePie.

Det finns en självcentrering utan dess like i det här sammanhanget. Yttrandefrihet har aldrig handlat om att just du (Ja inte du då Mackan) skall lyftas fram av varenda plattform som man verkar på. Det handlar inte heller att du skall få använda någon annans plattform att säga precis vad du tycker och tänker - du accepterar plattformens användaravtal när du går med i den. Du behöver inte gå med i den.

Yttrandefrihet handlar om att staten inte hindrar dig att säga vad du tycker men plattformen får du ordna själv om det inte passar att använda andras.

2 gillningar

Jag ber om ursäkt, jag fastnade inte så mycket i ordet censur och ja det betyder egentligen när en myndighet kommer in osv…
Vet inte vilket ord man ska välja ”…en form av censur” förstår ju sig alla på. :blush:
Jag var nog mer inne på YouTubes förändringar i avtalet och hur skapare börjat tröttna på att de en dag bara kan ändra på det.
Men det är ju Google som bestämmer över sin egen plattform så.

Just nu verkar vi leva i en värld där det kan anses vara censur att en president får en markering på sin tweet att den uppmanar till våld, samtidigt som samma president inte har några problem med att kalla in militären för att fösa bort fredliga demonstranter för att han vill ta ett foto.

Det har aldrig handlat om yttrandefrihet eller censur för dessa människor, det har alltid handlat om deras egna rättigheter att få yttra sig oemotsagda.

1 gillning

Samma man hoppas vinna nästa val genom att gruppera landets invånare emot varann också.
Utöver önskan att detta land ska bli “united” och skeppa denna president dit solen inte skiner, så har jag en önskan att ni ska få yttrandefrihet och slippa censur kring en viss Sonos-produkt :joy: