En av världens största poddar blir Spotify-exklusiv

Från sajten:
image

En av världens mest populära poddar, The Joe Rogan Experience, är den senaste i raden av podcasts att bli exklusiv för Spotify.

Dealen gäller över flera år med start den 1 september, meddelar företaget i en press-release.

Man behöver inte vara premiumkund för att lyssna men man måste ha en Spotifykonto för att få tillgång till de fullständiga avsnitten, både vad gäller ljud och video. Videosnuttar från avsnitten kommer dock att precis som tidigare finnas även på YouTube.

Enligt ett uttalande från förra året av Joe Rogan själv så har hans podd ungefär 190 miljoner nedladdningar varje månad.

Spotifys satsning på podcasts har fått kritik bl.a. för att det tar bort möjligheten för lyssnaren att använda sin vanliga podcast-app, t.ex. Apple Podcasts eller Overcast, och därmed fragmenterar ens lyssningskö och adderar onödig komplexitet.

Många anser också att den decentraliserade och demokratiska metod som podcasts bygger på (öppna standarder som RSS och utan gatekeepers) är något att värna om.

Teslagrundaren Elon Musk fick rubriker när han gästade The Joe Rogan Experience 2018

Nu har jag inget emot att just The Joe Rogan Experiance låses in men det är en tråkig samtid vi lever i de här sammanhangen.

7 gillningar

Bad news! Det är den här utvecklingen vi inte vill se i poddvärlden.
Shame on you Spotify! :-1:t3:

8 gillningar

Riktigt dåligt av Spotify :frowning:

3 gillningar

Helt klart kass.
Har precis börjat använda Spotify som podd-app och det fungerar ju bra men det här är uselt.

3 gillningar

och där sa jag upp Spotify. SKÄRPNING!

Någon som har något tips på att föra över spellistor till andra musik tjänster? (EDIT, är väl ingen som kommer undan iof…) :worried:

Tänkte att det var “film världen” som höll på att fjanta sig så här… Vill inte ha 7 olika streamingtjänster. Konkurrera istället med bättre funktioner, rekommendationer mm i appar.

1 gillning

En av sportpoddarna jag följer har börjat med två avsnitt i veckan exklusivt på Spotify. Jag väljer att bojkotta då jag anser att poddar ska vara fria att lyssna på i valfri spelare. Däremot behöver poddar inte vara gratis.

5 gillningar

Riktiga poddappar har ju så man kan föra över OPML men det är nog inget Spotify sysslar med.

Har också följt några podcasts som exklusivt flyttat till Spotify, bojkott.

Denna kanske?
Om du ska ha Apple Music finns nog en app från Apple :sweat_smile:

1 gillning

Detta gäller nog bara musik tyvärr. :man_shrugging:

Jag trodde det var musiken han menade med flytten :grin:

1 gillning

8 430 000 prenumeranter har han på YT just nu.

Undrar hur många som kommer vara kvar och gå över till Spotify?

Trist utveckling.

Jag har i många år lyssnat på Rogan och tycker det är tråkigt att han nu blir exklusiv för Spotify. Han gör en bra affär med Spotify, men det finns också andra saker bakom flytten.

YouTube censurerar idag kanaler som liknar Rogans…
En kanal som The Joe Rogan Experience kan imorgon vara borta från YouTube när han behandlar prekära ämnen och kontroversiella frågor.
Avtalet med Spotify innefattar total frihet för Rogan att fortsätta göra sin grej utan censur.

Jag kommer nu gå över till Spotify enbart för The Joe Rogan Experience!

Du menar självcensur för censur är bara något som stater gör.
Tro mig Spotify kommer garanterat censurera om han han eller någon av sina gäster uppmanar till brott.

När YouTube plockar ner kanaler som Alex Jones så är det censur. Han kommer fortsätta ha gäster från extrema som Alex Jones till andra som Elon Musk, Kevin Hart och Bernie Sanders med en fet gås i handen. Avtalet med Spotify behandlar total yttrandefrihet.

Finns inget som heter total yttrandefrihet. Spotify lever under samma lagar och regler som resten av världen gällande yttrandefrihet.

1 gillning

Inte om han bryter mot lagar och regler.

"Infowars “expressly and principally promotes, advocates, or incites hatred or violence against a group or individual based on characteristics.”"

Rogan: i interview whoever!
YouTube: nah…
Spotify: ok :ok_hand:

Har han blivit tillsagd att han inte får intervjua vem han vill?