Elprispilen håller koll på elpriset åt dig

Från sajten:
image

I kölvattnet av de höga elpriserna frodas kreativiteten och Elprispilen är ett intressant projekt. Enkelt förklarat så visar en pil hur aktuellt elpris ligger.

Elprispilen dök upp på sociala medier och jag tyckte det verkade vara en intressant sak att titta närmare på. En pil kopplad till något som ser ut som en Raspberry Pi visar hur elpriset ligger till för stunden. Pekar pilen rakt upp bör du ligga lågt med såväl tvätt som disk och laddning av elbilen. Pekar pilen nedåt så är elpriset lågt och pekar pilen ut mot sidan är det normalpris. Vad är då högt, lågt eller normalt frågar sig vän av ordning? Detta ställer du in själv i ett gränssnitt så att det blir anpassat utifrån dina förutsättningar – smart!

Elprispilen

Själva konfigureringen av Elprispilen sker i en webbläsare och kan göras från både dator som smartphone. Anslutning sker till ditt wifi-nätverk på 2,4 GHz. Priserna som ligger till grund för Elprispilen hämtas från Nord Pool och är exklusive moms och avgifter.

Vill du veta mer kan du besöka den dedikerade Facebook-sidan för Elprispilen. Just nu verkar efterfrågan vara hög varför det kan ta längre tid med leveranser och priset ligger på 500 kr inkl frakt och kabel. Grattis till en smart idé och lycka till säger vi på Teknikveckan!

Källa: Elprispilen

4 gillningar

Kul att ni uppmärksammar pilen. Det är en esp8266 och inte en raspberry pi som är hjärnan i operation, men annars är allt rätt. :grinning:

Med vänlig hälsning,
/David

2 gillningar

Går det att beställa nu?

Nix. Det är ett hobbyprojekt och jag har satt stopp tills vidare. Ska se om det går att få till en lösning där man kan skala upp det hela

1 gillning

Jag har scalpat en - planen är att sälja den dyrt till någon stockholmare!