Elon Musk kallad till förhör efter dödsolycka med Teslas Autopilot

Från sajten:
image

Teslas VD Elon Musk har kallats till att vittna i domstol om Teslas Autopilot för dödsolyckan som skedde 2018.

Rättegången gäller bilolyckan där Apple-ingenjören Walter Huang omkom när hans Model X körde in i ett betongfundament på en motorväg söder om San Francisco. Huangs familj vill ha svar på Musks uttalanden före dödskraschen om kapaciteten på Teslas Autopilot. Vid ett tillfälle ska Elon Musk ha sagt att Teslas Autopilot ”är säkrare än en människa”.

Tesla har tidigare bekräftat att Autopilot var aktiverad vid kraschen och att bilen ska ha varnat Walter flera gånger att placera händerna på ratten. Enligt haveriutredningen ska Walter Huang ha spelat mobilspel innan kraschen. Huangs familj säger att Walter litade för mycket på förarassistanssystemet efter Teslas uttalanden. Tesla har tidigare fått kritik för att ha ingett överdriven trygghet i Tesla Autopilot.

Via: Engadget

Är det verkligen överdriven trygghet? Vi vet att autopilot har färre olyckor per km jämfört med genomsnittet av vanlig körning. Men det betyder inte att autopilot är problemfri.

Men just händelser som detta år varför jag tror att självkörande bilar aldrig kommer bli en grej. Just eftersom man i USA kan stämma för miljarder så fort nåt händer.

1 gillning

Jag tänkte faktiskt den tanken häromdagen. Ingen verkar ju lyckas med det.

Är ju lite sådana här saker som blossar upp med som inte gör saken bättre :sweat_smile:

1 gillning

Klar intressant analys.

Även om autonoma fordon skulle vara säkrare än mänskliga förare och totalt sett skulle minska antalet dödliga och allvarliga olyckor så har människor väldigt svårt att acceptera att någon dör när en människa inte haft kontrollen. Vi har lättare att acceptera att en människa gör fel än att en maskin gör det. Elon vet högst sannolikt redan att statistiskt sett så är Autopilot säkrare, det är så han rättfärdigar systemet i hans hjärna men det är svårt få anhöriga till omkomna att förstå. It's for the greater good.

Tesla är egentligen ingen självkörande bil. Man ska alltid ha händerna på ratten oavsett. Det är väl mer ett hjälpmedel om man mot förmodan skulle somna vid ratten eller något.
Är det i USA gissar jag att det står någonstans i manualen också.
Står även i Sverige att händerna ska vara på ratten:

Fast... Är det säkrare med Teslas autopilot?. Jag tycker flera gånger när man använder den att den får för sig att köra in i saker.

Jag som förare av en Tesla känner mig nästan stressad och på tårna när man använder Teslas autopilot.

3 gillningar

Fast vi har väl inte tillgång till FSD (Full Self Driving) beta här i Sverige?

Ja man ska ha uppsikt och har fullt ansvar, inget system för fullständig autonomi är ännu godkänt av myndigheterna.

Menade den vanliga enhanced autopilot

Man undrar om en helt självkörande bil kommer att godkännas? Funkar kanske i ett klimat typ Florida eller Kalifornien. Men i Sverige under vinterhalvåret. Snö, is, vägsalt och en smutsig sörja som kommer täcka sensorer etc..Tror det blir svårt att få till det.

Absolut kommer det göra det.. men jag tror inte det ligger i närtid.

2 gillningar