Elförbrukning & annan hemautomation

Pluggade in energimätarpluggen tilll datorhörnan (saknas MBPr med dess externa enheter + 5G skärmen):


1 gillning

Måste beställa en jag också för att se hur mycket min dator och server drar! El är sjukt dyrt här och våran elräkning har bara blivit högre och högre! :money_with_wings::roll_eyes:

Precis, det är därför jag mäter elförbrukning, kollar kyl och frys, bytt alla lampor mot LED, stänger av hembioanläggningen (dvs inte stby) och datorhörna för att koppla ur icke för stunden nödvändiga enheter osv.

Men likt förbannat blir det inte billiggare på elfakturan :-/

Precis, så det är helt onödigt att hålla på och bryta strömmen till småsaker. :wink:

2 gillningar

Jag skulle nog inte orka med att hålla på att bevaka förbrukningen. Frågan är ju hur mycket el du kunde köpt för de pengarna all utrustninge kostat? :joy::joy::joy:

2 gillningar

Hembion, datorn och kyl och framförallt frysen drar en jädra massa el, så med några enkla mätningar och justeringar kan man få ned elförbrukningen rätt väsentlig, tex så visade frysen att den va på -18,5 °C men visade sig vara -22,5 °C viket är onödigt lågt, iaf för vad jag har i den, så där kan man spara en hel del el.
Se till att dator med skärm inte står och går i onödan och inte ha allt inkopplat då dom inte behövs sparar ju en hel del också.

Tja, vissa laddare står och går jämt men drar ju bara nått att tala om när dom laddar nått, man ska inte överdriva :slight_smile:

Datorn med tillbehör (ibland går den inte ner i vila av nån anledning och gör den det är det nått som triggar igång den igen , men vad vet jag inte.

Vad drar ditt hushåll före/efter justering i kWh/dygn?

Bor i hus och gör av med 16-20kWh/dygn nu under sommaren, stänger aldrig av något.

Hushållet, bor i lägenhet på 70m2 och får betalar ca 480:- i månaden… ska bli kul att se om något av det jag gjort påverkar det hela.

Får elräkningen elektronisk varannan månad så det tar väl några månader att få en rättvis uppfattning om vad som hänt :slight_smile:

Installera appen Greenely så kan du följa förbrukning dygn för dygn, den är gratis.

Will do, men varför finns det två st på appstore, är det nån skillnad?

Är du säker på att Aqarasensorerna visar rätt? Skulle lite mer på frysen än på dem.

1 gillning

En, ‎Greenely - Save energy on the App Store

Det som jag ansåg viktigt när jag köpte var att gradvisningen var temperaturen i frysen och inte vad den var inställd på. Finns tydligen både och.

Jajjamen… :Läs här om aqaras Tempsensor

Så nu är det bara att vänta på data :slight_smile:

Edit: Oops tar 30 dagar innan timmdata kommer att flöda in, då en fullmakt ska hanteras av Vattenfall :-/

Du har väl Tibber? Det vara bara någon dag sedan du postade din inbjudningskod. I deras app ser du förbrukningen, verkar onödigt att byta elleverantör för detta.

Ja har man Tibber så är det onödigt att ha en mätare till. Man behöver dock inte byta elleverantör för att använda Greenely-appen för mätning, till skillnad mot Tibber.

1 gillning

Hittar inget i den artikeln om hur korrekt temperatur de rapporterar. Bara att de är stabila och aldrig tappar uppkoppling.

Jag kollade nyss vår elräkning som vi betalar genom BRF. Vi har en 5:a på 130 kvm och ligger förra månaden på 575:- inkl moms.