Elbolag och elpriser

Greenely gillar jag inte, Inte testat dem, men när de kom så verkar de billiga, men hade de fakto rejält högt påslag på spot priset. Alla lägger på en avgift för sina interna kostnader, elcertifikat, ursprungsgarantier mm. Det är nästan ingen som öppet redovisar dem. Senast jag löäste på rörde det sig om 28-25 öre per kwh. De fick många klagomål och granskningar från olika håll på sig. Försöker se på deras hemsida vad de har för kostnad, men det är nästan omöjligt att hitta. Det finns en spec på vad sakerna är , elcert osv, men inget belopp. Det märker man kanske på sin faktura. :slight_smile:

Lyckades klura fram deras nuvarande inköpspåslag via elskling. Nu ligger det på 13,8 öre per kwh.
tibber har detta också såklart, men det är enklare att se det på deras sida, minns jag inte fel snittade det på 8 öre förra året.

Många skriver till exempel spotpris utan påslag, det innebär ovan kostnader läggs på ändå. Andra skriver spotpris , plus endast 2 öre i påslag eller någon annan siffra. MEN! Det är utöver deras inköpsavgifter.
Exmepel från min nuvarande leverantör där jag mindes 2 öre och tyckte Tibber var dyrt med 8 öre., så hade de 2 öre utöver elcert , ursprungs garantier mm. Totalt blev det 13 öre. Så det är oerhört svårt att jämföra elpriser, man tror att spot pris utan påslag är spotpris, men det lärde jag mig den hårda vägen när jag hade Telinet. De hade enorma påslag, och en gång lade de på en månadsavgift på en tjänst jag inte ens ville ha vilket var pristak. Som e tog 50 kr per månad för.

PS, låter trist at bilarna inte laddar, detta har jag hört talas om innan, men hade läst att det har blivit bättre. Kand et skilja även från bil till bil beroende på hur integrerade de är i Tibber?

kWh menar han nog.

Yes men menar han hur många kWh jag laddade när jag fick 100kr GR?

Yes!

@xms67 Bilen får ju in 69kWh, tror jag laddade från 6% till 100.

Jag blir lite snurrig på dessa mått måste jag erkänna.

Min fråga var helt enkelt hur många kWh du fick samtidigt som du fick 100 kr betalt för det?

GR är väl inte ett fast pris och 100 kr på kort tid väcker min nyfikenhet kring mängden el vs. betalningen per kWh.

Det här tycker jag är en intressant formulering

" Hur fungerar belöningarna för Grid Rewards?

1. Med Grid Rewards betalar du inte ett högre pris per kWh än vad du skulle göra med vanlig smart laddning.

2. Så här fungerar det: Om Grid Rewards laddar under en dyrare timme betalar du samma spotpris som om laddningen skulle ha skett vid en billigare tidpunkt med smart laddning.

3. Dessutom får du Grid Rewards, som är en ren vinst för dig som tack för att du stöder elnätet och hjälper till med övergången till en grönare framtid."

Rätt utmanande att verifiera.

Särskilt tydligt är det inte. I appen kan man se lite bättre men bara under ett dygn efter man kört GR.

Nu tycker jag det varit lite väl struligt med laddningen. Det har krävts att jag manuellt sätter på laddning, ingen automatik har funkat. Får väl testa ta bort Teslas powerup och testa igen.

Men en rolig grej - natten till idag låg spotpriset på 13 öre i ett par timmar. Enligt prognos i appen skulle bilen laddas just då. Vaknade upp till oladdad bil men 0,96 kr i grid rewards. Det var ju en ganska sopig deal :sweat_smile:

1 gillning

Beskriv Tibber med en bild..

2 gillningar

Nyss fick min laddning spel. Kom hem från träning och satte i kabeln utan avresetid förrän måndag 06:00. Superbilligt i natt och säker billigt i helgen. Men ser nu att den laddade för fullt direkt efter jag satt i kabeln.

Kan du kolla under fliken ”Du” och sedan ”Elbilar” om du ser din bil där? Och om du gör det, kan du kolla om det står rätt procent laddning?

Lyckades få igång kopplingen till slut men det du beskriver nu hände mig med. Enligt Tibber-appen finns ingen kabel inne men det laddas på för fullt..

Jag ser min bil där. Ser ingen procent men nu är laddkabeln inte inkopplad.

Däremot ser jag att min bil kallas 74D?

Haha, nu heter min också det.. Samtidigt säger appen att den har tappat koppling till Zaptec. Ja ja.. Lägger ett felmeddelande så får vi väl se vad som händer.

Lite sugen på att @Simon_Nilsson vågar sig på att vara försökskanin nu :innocent:

Får kika på det :nerd_face:
Har inte laddat hemma på ett tag nu
Fått laddning på jobbet :grin::see_no_evil:

1 gillning

Jag tänkte mest på om du skulle ta på dig att vara försökskaninen som testar Greenely. :sunglasses:

Aha!! Haha!
Väntar svar från deras support på några frågar ja hade, men som Tibbers support, inte dom snabbaste.. helt sjukt