Elbolag och elpriser

Blev jag ju nyfiken här bara för det :slight_smile:

Fick 1,82kr/kWh totalt.
27664kWh förbrukat
20A
Eon nätägare, SE3
Tibber för elhandel

2 gillningar

125A, herregud, vad gör du? Driver el-lastbilsladdare? :open_mouth:

Tillverkning av inredning typ snickeri fabrik :blush:

6 gillningar

125A är ju mycket om man jämför med en villa såklart, men det är inte så mycket om man kikar på industri eller då fordonsladdning. En anläggning med snabbladdare typ som hos OKQ8 brukar ha abonnemang på runt 1000A.

2 gillningar

Ja vi är små om man jämför med drakarna. För några år sedan så byggde de om elskåpet i gatan. En tid senare så började det att brinna, fick övetala 112 att skicka räddningstjänsten då lågorna var meterhöga och gångtrafikanter kunde bli skadade. Visade sig att de satt lägre säkring än den vi har i fabriken :blush:

Det låter ju inte så bra såklart.
Men har svårt att se att det började brinna för att de satt en lägre säkring i skåpet än vad ni hade i fabriken.
Det enda som borde hända av det är ju att säkringen går i skåpet när ni kör på för fullt.

Låter mer som att man missat att dra åt någon anslutning eller nåt sånt, så det blev varmgång av för dålig kontakt. Om man nu ska ge sig på att spekulera i något :stuck_out_tongue:

1 gillning

Säkert inget jag kan, men det sitter en större säkring där nu :blush:

1 gillning

Jag fick 2,13 kr/kWh
20A säkring
SE4
Rörligt pris, Enkla elbolaget
Kommunal elnätsägare

Edit:
Köpt el: 9797 kWh
Egenproducerad el: 5940 kWh
Såld el: 4401 kWh
(Gäller 2024)

3 gillningar

När jag kollade för något år sedan så skiljde det 1500 kr om året mellan 20A och 25A hos EON. Nu är det uppe i 2700 kr. Blir att kolla upp om man kan gå ned till 20A :blush:

Min fördelning ser avrundat ut såhär:
Fast avgift (nätägaren) 12%
Rörlig avgift (nätägaren) 20%
Elförbrukning (elleverantören) 43%
Energiskatt 25%

1 gillning

Flyttade i oktober och har inte blivit fakturad av nätägaren för december än, men för oktober-november så har det sett ut så här:

• 1,91 kr/kWh inklusive allt, eller:
  • 0,81 kr/kWh till Tibber (timpris)
  • 1,10 kr/kWh till Karlstad Energi (med effekt- och höglastavgift)
  • SE3

Om jag slagit ut det på ett hela året borde jag ha sänkt snittet, då sommaren var billig och att sommarhalvåret inte har någon höglastavgift. I december hade jag via Tibber ett lägre snittpris per kWh än i novmber (76,6 öre/kWh respektive 0,86 kr/kWh i november)

2 gillningar

Men du kör ju med solpaneler köpta med vinsterna från dina Neonode. Så du borde ju vara självförsörjande med el? :joy:

Jag säljer el till Neonode. :blush::blush:

2 gillningar

Jaha, då har man blivit manisk på att följa detta. Effekttoppar...

1 gillning

0,67 kr / kWh (el) + 1,50 kr / kWh (nät) = 2,17 kr per kWh
16A säkring
SE4
Spotpris Tibber energihandel
EON Syd elnät

Jag hoppas kunna sänka nätet rejält med effekttarrifens införande med tanke på min låga nersäkring och möjlighet att ladda på låg effekt under längre tid.

2 gillningar

Det blir till att svira i helgen nu när min December försäljning till EON landat på kontot. :joy:

6 gillningar

0,57kr/kWh (el) + 1,35kr/kWh (nät) = 1,92 kr / kwh
20A säkring
SE3
Fast pris EON
Vattenfall nät

1 gillning

Så här ser mitt ut på jobbet. Allt hos EON.

Så vad blir priset över ett år? :joy:

Mer än önskat men sen säljer jag ju bra med el också. :joy::joy: