Elbolag och elpriser

Men då laddar inte du hemma eller kör fjärrvärme? :slight_smile:

Annars har du ett väldigt energisnålt hus :ok_hand:

Ingen hemmaladdning, det hade lagt på ett par tusen kW. Ingen fjärrvärme. :slight_smile:
Men ja, det är rätt så energisnålt skulle jag säga.

Detta är ju galet. Ska svenska medborgare bli straffade för att vi via skattesedeln betalat oss till en relativt bra och billig elproduktion?

1 gillning

Ett litet steg på vägen...

2 gillningar

image
23% billigare i oktober än september.

1 gillning

Lite färgad avsändare men ändå

Helt obegriplig artikel – stor del av svensk elexport går till Finland då de har ett effektunderskott och har alltid haft.

Det är klart att vi har ett grundläggande problem med elöverföring och att flaskhalsarna ligger där – men även om de byggdes bort skulle ju elområde 3 och 4 få in billig el från svensk vattenkraft och vindkraft.

Om Finland vill försöka sälja sin dyra kärnkraftsel till elområde tre och fyra så görs ju det smidigast genom att lägga en ny kabel på botten av Bottniska viken.

Tidningen Näringslivet är ju egentligen bara en endaste stor partsinlaga för att allt är skit runt elnätet i Sverige. Svårt att förhålla sig till.

1 gillning

Från sajten:

Sverige är med i en gemensam elmarknad med en rad europiska länder.

Men vad många inte vet är att Sverige var en av de första länderna som avreglerade sin marknad.

Men vi var inte först – först ut var Norge. Det är också dit vi beger oss när vi skall förstå varför våra priser sätts på en elbörs.

2 gillningar

Hade varit intressant att se en sammanställning kring detta.
Letade upp hans facebookgrupp men hittade inget vettigt där

Jag kollade om det finns någon rabatt på rörligt elavtal via facket, vattenfall hade rabatt.. gjorde en Numberskalkyl med vattenfalls öre/kwh, påslag, cert samt umeå energis som är mitt nuvarande. 1000kr billigare var vattenfall under totalt 12 månaders tid.
I stort sett varje månads öre/kwh var billigare än Umeå Energi, dags att byta!.

Skrev tidigare 3500.. glömde momsen på vattenfall :smiley: , 1000kr är alltid nått.

1 gillning

Nu börjar elen bli sådär tråkigt dyr.

2 gillningar

Jupp. Men man får se först i april om man skulle bundit på 4 månader till 1kr/kWh

Nu är det nästan samma pris på förbrukning som elnätet

1 gillning

Hade möjlighet att teckna fast pris på 1,35kr i se4. Men när jag kollade historiken så låg vi under det priset alla månader förutom december som var bedrövlig.

1 gillning

Spännande projekt i Danmark.

1 gillning

Tyskarna reaktiverar kolkraftverk inför vintern.

1.36 kr på sista raden Skellefteå Kraft SE4

Dalakraft elfond något lägre men kompenserar inte för tidigare månader

1 gillning

Jämtkraft lyckas nästan pricka rörligt
IMG_3874

1 gillning

Men sedan januari en katastrof. Ibland hittar en blind höna ett korn :wink: