Elbolag och elpriser (2021–2022)

Det är klart att vi hade haft lägre priser om vi hade haft mer elproduktion jämfört med vilka linor vi har ut mot kontinenten, men vi hade fått bygga ännu mer linor om den hade varit permanent – faktum är ju att vi nu har möjlighet att inte öppna nya tysklandslinan. Det samma gäller ju all vindkraft som man inte kunnat bygga på grund av kommuner (och försvaret).

Men poängen handlade om det faktum att våra gamla kärnkraftverk inte är pålitliga precis som övriga gamla kärnkraft runt om i Europa. Problemet var inte att man stängde de gamla opålitliga reaktorerna utan problemet var att man inte byggda nya.

1 gillning

Även här har ju kärnkraftsreaktorer legat nere under dåliga tillfällen historiskt. Men aldrig har det påverkat priset så mycket som prisökningarna vi ser idag. Har man redundans och tillräckligt med planerbar produktion så kan man kompensera för visst produktionsbortfall.

Vi har aldrig haft en verklighet där vi har behövt kompensera avsaknaden av el och gas-leveranser för 115 miljoner invånare. Jag tror inte heller vi kan basera vår elproduktion på att de kunderna för alltid kommer finnas. I så fall får vi ju tapetsera sydkusten med kärnkraftverk och med det instiftat kärnkraftsutbildningar hos varenda KY-utbildning.

Jag är ganska så säker på att om Vattenfall, Eon och Uniper hade haft möjlighet att se den framtiden så hade man nog gjort allt man kunnat för att ge konstjord andning till reaktorerna så att de faktiskt klarade sig fram till 2026 då de hade sitt absoluta slutdatum.

Billigare i augusti än vad jag hade med Tibber.

Vi har den överföringskapaciteten som vi har och den räcker inte till 115miljoner invånare. Så jag vet inte varför du tar upp sådana orimliga antaganden.

Sen är jag ganska säker på att vattenfall hade en plan på ersättandet av Ringhals reaktorer i den takt de behövde ersättas, men att ett visst parti såg till att de planerna skrotades.

2 gillningar

Reaktorerna lades ner för att det inte var ekonomiskt försvarbart att driva dem vidare. Det byggdes inga nya reaktorer för det var inte ekonomiskt försvarbart att göra det. Samma gäller i princip alla länder med kärnkraft jorden runt.

Detta för att elpriserna var för låga för att försvara det. Den där bitterheten och tillskrivandes av MP som ett allsmäktigt beslutande parti måste få ett slut för att kunna fortsätta diskussionen på ett konstruktivt sätt.

Framförallt ger man MP för mycket cred och man tar bort all skuld från borgligheten – som var de som chockhöjde effektskatten från första början.

Borgligheten har inte lyft ett finger för välfungerande elsystem i det här landet förutom när de insåg att de kunde göra det till en valfråga – undantaget dåvarande Folkpartiet.

Nu med elpriser betydligt högre och tveksamt intresse att gå tillbaka till rysk gas så lär byggandet sätta igång igen.

Angående överkapacitet så handlar det om att vi måste proppa elledningarna fulla så vi endast skickar utåt – vi får aldrig importera. Det är där de höga priserna kommer in då de då sätts baserat på gaspriset. Det är inte bristen – för även, eller framförallt, här i söder exporterar vi massivt.

2 gillningar

Och vi måste sluta ge sken av att MP är helt skuldfria gällande den förtida nedläggningen av kärnkraften

2 gillningar

De enda som kan anses skyldiga till något är de som kunde se in k framtiden.

Just det jag glömde att MP aldrig varit emot kärnkraften.. så tokigt

”Vattenfalls nytillträdde vd Magnus Hall får hård kritik från tunga miljöpartister efter att han markerat mot den uppgörelse som Socialdemokraterna och Miljöpartiet gjort om kärnkraften. De säger i praktiken åt honom att vara tyst och följa regeringens beslut eller lämna sitt jobb.”
”Det var i en intervju med Dagens Industri som Magnus Hall kritiserade effekterna av den uppgörelse som Socialdemokraterna och Miljöpartiet gjort om kärnkraften. Den innebär bland annat att Vattenfalls förberedelser för att eventuellt bygga nya kärnkraftsreaktorer vid Ringhals måste avbrytas. Dessutom ska kostnaderna för kärnkraften höjas.”

1 gillning

Den här frågan är viktigare än sarkasm.

Jag trodde du började :wink:

Menar du att artikeln är sarkastisk?

Att ni orkar älta detta. Kan inte denna tråden får var en mer framåtblickande, kreativ och uppmuntrande hur vi på bästa sätt tacklar vinterns utmaningar.
Vi vet alla här vad ni står i frågan så släpp det nu. :+1:t3:

9 gillningar

Jag kommer att jobba mig varm. :joy::joy:

5 gillningar

Se där! Ett bra och konkret förslag.:+1:t3::joy:

3 gillningar

Det var ju redan Aristoteles som sa ”Jag delar inte ditt gubbgnäll men jag är beredd att dela klyschor på nätet för att försvara det”

Om jag blickar framåt så blir det till att elda mer ved i vinter. Ved är inte helt gratis, men nästan, den värmer flera gånger och hälsovinsterna är stora.

1 gillning

Fast det finns väl hälsorisker av att elda med ved tänker jag

Finns väl förslag inom EU att förbjuda privat vedeldning har jag för mig?

Var väl skärpta krav på verkningsgrad vid nyinstallation som började gälla 2018 vad jag kunnat hitta

1 gillning