Elbolag och elpriser (2021–2022)

M och S har ett mycket stort ansvar – om det råder inga oklarheter.

Det som saknas är att Regeringen Reinfeldt bär ett minst lika stort ansvar. De gjorde det dyrare med kärnkraft, de gjorde inget för att initiera några byggen av verk som hade kunnat vara klara i detta nu.

Men att Oskarshamn och Ringhals 1 & 2 lades ner var för att de var för gamla för att kunna tjäna några pengar oavsett. Detta efter nya regler om säkerhet och högre försäkringspremier på EU-nivå och elpriser som hade blivit rekordlåga.

1 gillning

Vilken värld lever du i undrar jag
2006 till 2014 plöjde Vattenfall ner mycket pengar för att kunna driva vidare tiden ut. Rätt ut genom fönstret när MP och S kohandlade. De hade även betalt 35 miljarder i effekskatt. Dessutom höjning från 2014 med 17 procent.

Summarum MP ville till varje pris få bort kärnkraften och det var priset S fick betala för regeringsmakten. Och nu vill varken S eller MP känna vid detta. Hoppas att väljare kommer ihåg så MP kommer under 4 procent

https://energiforsk.se/program/karnkraft-omvarld-och-teknik/nyheter/marknadsutveckling/sverige-nybyggnation-energioverenskommelse-och-stangningar/

Jag är inte riktigt med på exakt vad det är du argumenterar emot.

17% ökning var ungefär 1 öre per kWh. Samtidigt hade elpriset sänkts över 25 öre per kWh.

Samtidigt kom krav på oberoende härdkylning efter Fukushima och det ansågs helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att lösa på reaktorer som ändå skulle nå sin maxlängd 2025/26.

”Men även om skatten försvinner är ekonomin osäker för kärnkraften, säger Ingemar Engkvist.

– Jag kan inte, och jag får inte idag redogöra för hur våra prisprognoser ser ut. Jag kan bara konstatera att det är ett väldigt bekymmersamt läge, även om kärnkraftsskatten tas bort.

– När kom ni på att det kanske inte räcker att ta bort effektskatten?

– Löpande ser vi över prisutvecklingen på el ser ut: skatter, avgifter... det är inte bara effektskatten eller kärnkraftskatten vi ser över. Vi får värdera situationen löpande, säger Ingemar Engkvist.”

Jag förstår att det här inte handlar om att återge historiskt korrekta skeende. Jag vet att det handlar om en valrörelse där det gäller att kasta så mycket skit på motståndaren som möjligt. Men genom att försöka förändra viktiga hänseenden riskerar man ta dåliga beslut inför framtiden.

2 gillningar

I sådana här diskussioner blir det lätt en känsla av att det finns någon form av misslyckande här. En verklighetscheck om hur det står till med svenska elnätet och därmed priser jämfört med närområdet är på sin plats.

2 gillningar

Ja och då måste man även ta med skatterna tycker jag :slightly_smiling_face:

Vi kommer nog inte längre då du försvarar MP oavsett vad de säger :slightly_smiling_face:

Du ser ju vilken politik S började föra så fort de slapp oket MP

Men tycker du att det var rätt att stänga kärnkraften i förtid?

Jo fast att vi har några av de högsta skatterna u världen är ju en konstant och rör inte elpriser i sig. Skatterna ligger dessutom på nätavgiften framförallt och är inte relaterat till produktionen av el på det sättet.

Priset på nordpool är fortfarande en parameter när det handlar om hur bra system vi har att producera el.

Huruvida vi stängde fyra reaktorer 2020 eller 2025 är skit samma ja. Ingen kunde tvinga bolagen att ta miljardförluster på de reaktorerna.

Däremot borde det planerats för nya redan på Reinfeldt-tiden.

Om Reinfeldt tiden hade planerat nya så hade MP skrotat de planerna 2014 :wink:

Det var M och C som startade detta 1991

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-en-elmarknad-med-konkurrens_GF03133/html?fbclid=IwAR0IwZWANuTLnNZd3Ju2OTwY2nW1qvnYadbpoSUF800Alh4laSGdvIm_V_Q&fs=e&s=cl

1 gillning

Så fungerar det inte @pao . Vi har inte politikestyre i det här landet. I och med Barsebäck-uppgörelsen blev det möjligt att bygga nya kärnkraftverk. Max 10 stycken och endast på platser där det redan finns reaktorer.

Det handlar inte om att försvara Miljöpartiet. Jag är gammal Folkpartist och vi tjatade om ny kärnkraft redan i slutet av 90-talet. Det handlar om att se frågan för vad den är. Alldeles för komplicerad för att använda den som partipolitiskt slagträ.

Det pratas ju nu om att elen kan behövas stängas av stundtals för vissa abonnenter i vissa områden i vinter för att räcka till.

Källa tack så man kan läsa :+1:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varningen-infor-vintern-elen-kan-stangas-av

1 gillning

Skulle vara intressant att veta ifall nekade vindkraftverks byggen skulle påverkat en eventuell avstängning?

Ja. Skulle flertalet planerade vindkraftverk byggas skulle detta inte vara ett problem.

1 gillning

Eller om de började i dessa områden att stänga av. :joy:

Gör inget, det är ju i sydligaste Sverige.