Elbolag och elpriser (2021–2022)

Alltid dyrare kring 16-18 för då är fortfarande vissa företag igång och alla kommer hem, dvs mest förbrukning

Jo, men det är en så extrem topp imorgon.

Baseras den på förbrukade kWh och eller kostnad? Hur många kWh förbrukade du?

Förbrukad kWh.

928 kWh i december så jag gissar på att det blir något mindre i januari och rätt mycket mindre i februari så då blir det nog inte 900 kWh i genomsnitt som jag antar är det som de räknar på.

Edit: Ah nu fattar jag varför du frågade igen, jag hade skrivit fel ovan.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: RolexJockes humortråd!

Jag gillar att Sydsvenskan kollat just min elmätare

Citat

• En familj som bor i lägenhet i Lund med rörligt pris och som har en elförbrukning på 350 kWh under december månad får inget elprisstöd alls – trots att elräkningen blivit 864 kronor dyrare.

1 gillning

Det låter dessutom som att det vore specifikt för de södra delarna av Sverige när det snarare är kopplat till förbrukningen. Jag “drabbas” av samma effekt som är högre räkning men inget stöd.

Och var bor du?

Räkna inte med el från norra Sverige framöver. Satsningarna där med produktion av fossilfritt stål kommer att sluka upp det överskott som finns där i dagsläget.

Det stora problemet med Sveriges situation är att vi sitter i en rävsax pga. ideologiskt tagna beslut.

Imorgon kväll blir det att dra fram stearinljusen :joy:


1 gillning

Nackdelen med att ha timpris. Du måste ha koll på när det sticker iväg.

Fick elräkning idag på firman, snart normalt igen.

Nov 4500:-
Dec 9000:-
Jan 7500:-
Feb 5500:-

2 gillningar

Tibber skickar en notis för att varna en dag i förväg för att varna när det sticker iväg.

Billigare imorgon än idag i SE4

Hur fungerar rörligt pris när du inte har timpris? Hur sätts priset då? Snitt per dygn?

Det där med Ukraina har gått herrn förbi…? :sunglasses:

Rörligt brukar vara snittpris för månaden.

Skulle det som händer i Ukraina göra elen billigare?

Snitt per månad. Har du timspot sätts det per timme.
Och då gäller det att vara aktiv med sin förbrukning.