Elbolag och elpriser (2021–2022)

Hittade ingen tråd för detta, finns det får ni gärna stänga och berätta vad den heter.

Vintern kommer och med den ökad elförbrukning. Dessutom alarmerande artiklar om höga elpriser som följs upp med notiser om gratis el, om än enbart för några timmar.

Vad ska man tänka på som konsument just nu utöver att förbruka lite?

Är det rörligt eller bundet som är smartast? Vad är ett rimligt elpris på rörligt just nu? På bundet?

Fortum ringer mig med otrevliga säljare så känns dags att byta, men Fortum har en drive där man nu kan binda priset över vintern i tvåmånadersperioder för en kostnad som jag tror var 89 kr/månaden. De bjuder på två månader avgift. När man ber dem mejla så man kan lösa i lugn och ro blir de otrevliga.

Tar de 89 kronor för att binda priset?

Vad förbrukar du i el först och främst? Det finns ju rätt enkla jämförelsetjänster så som elskling.se (Teknikveckan Affiliate).

Hur värmer du huset förresten?

Jag fattade det som 89 kr/mån för denna tvåmånadersbindning. Ska kolla på länken. Vi ligger på ca 15000 bokstäver per år och har bergvärme.

Om du vill ha personlig service. :wink:

https://aleel.se/

1 gillning

Ska man gå på lägsta pris? Eller har typ Tibbel något särskilt att erbjuda ävensom man inte har några smarta elprylar?

Och kan @Hakan_Ander fixa ett pris, special for you…? :grin:

Är det verkligen någon större prisskillnad mellan bolagen? Jag hade nog gått på Tibber pga kul teknik :wink:

1 gillning

Om man orkar byta varje år går det att spara en slant på att kolla elskling och ta det billigaste eftersom de kör kampanjer med lägre pris än vad befintliga kunder kan få.
Men inga jättepengar.

Det mesta är ju tyvärr skatt och hittepå-avgifter.

2 gillningar

Jag är också intresserad här, om det finns några pengar att spara.

Vi bor i en trea, BRF, och betalade hela 712 kr på fakturan för september. Så här såg det ut :

Vansinnig summa, enligt mig.

Känns bra nu att jag band elpriset på fem år för två år sedan. :hugs:

1 gillning

Enda du har “kontroll” över är det du köper från E.ON Energilösningar AB.
En dryg tredjedel av totala kostnaden alltså.

Generellt finns det ganska lite att spara på att byta elbolag. Jag kör Tibber för att grön el är viktigt och att jag gillar tekniken och tänket med Tibber. Om det sedan är en hundring eller två billigare eller dyrare per år spelat mindre roll :grinning:

Tibber erbjuder mycket roligt i appen och har bra statistik.

Vad är det som är vansinnigt med den summan? Du ska vara glad att du inte bor i ett hus som är eluppvärmd :joy:

Eller att han inte bor i Sverige. :joy:
Vi är ju ganska bortskämda med låga elpriser jämnfört med ute i Europa.

Det är väl det Tibber lyckats med väldigt bra.
Gamification av sin elförbrukning.

Jag blev med elnätsrabatten när jag bytte elleverans. :frowning: Det blev minus totalt sett, trots lägre förbrukningspris. Bäst att kolla sådant först! :+1:t2:

Liknande får man med appen Greenely oavsett vem man köper sin el ifrån. :slight_smile: !

Screenshot_20211005-194637

Är du säker på att du fick elnätsrabatt?
Det är enligt lag förbjudet. :wink:

Vi har gruppavslutning på elen i brf:en. Det gör att vi betala ett fast pris på kWh och ingen abonnemangsavgift. El betalas på samma räkning som avgiften till brf. Jag hade fått betala 400:- för samma elräkning som dig.
Så kan vara värt att kolla om ni kan förhandla nåt gemensamt avtal för allihopa.

Ah, snyggt! Visste inte att det var riktigt så snyggt och detaljerat presenterat.

Om du har en modern värmepump som går att koppla upp på nätet så kan du kolla om den kan ladda hem elpriset från nätet och anpassa uppvärmningen efter det. Är bara värt det om du har ett bolag där du betalar timpris.
Jag har gjort så på värmepumpen jag har i huset och där jag har Tibber. Sedan kan man ställa in om man prioriterar pris eller komfort. Märks att pumpen passar på att gå lite mer när priset är lågt för att hålla igen när det är dyrare men märker inget på värmen i huset.