Elbolag och elpriser (2021–2022)

@Freddeuce Kanske lite, men med en modern vedpanna, som dessutom står i källaren, ryker det sällan in.

Jo de har lagt ett sådant förslag. Det fanns även ett förbud att installera vedspisar i Sverige, men det är borta nu. Så nästa steg blir att ställa tillbaka vedspisen min farmor bytte ut mot el 1966.

2 gillningar

Det är inte bara en fråga om att det ryker in utan spridning av partiklar i närområdet. Bor man på landet så är det inget problem men kan vara det i ett villaområde t.ex.

Vem bryr sig om grannarna? Vi har just röstat fram tre partier som bara bryr sig om jaget.

1 gillning

haha och där kom politiken tillbaka som en boooomerang!

@Zop kanske kan kolla igenom hela tråden och flytta allt som andas politik till Politiktråden

Vedspis är mysigt, det skulle jag vilja ha.

1 gillning

Vad har hänt med spotpriserna nu? Alla områden verkar ligga jämnt runt drygt 50 öre/kWh…?

Det blåser :man_shrugging:t2:

1 gillning

Så pass mycket i hela hela landet? :grinning:

Det är åtminstone vad som påstås :smirk:

1 gillning

Otroligt fascinerande att vi idag har samma pris i SE1 och SE2. Samt SE3 och SE4.

I morgon är det som du säger exakt samma pris i alla fyra.


Det har väl blåst rejält i hela landet den senaste tiden. :joy::joy:

Blåser väl lite i Tyskland med...

Tibbers data är verkligen gissningar.
Tibber säger att jag laddat 28 KWh i hybriden i september medan min Garo-box säger 59,3 KWh.
Detta då Tibber inte fattat att bilen stått hemma.

Jag har bara laddat bilen när elpriset varit under 80 öre/kWh, ändå säger Tibber att mitt pris är över kronan

Jag har bekymret att faserna överbelastas vid laddning. Och då är teslaladdaren vi har ställd på 16A. Ska ta och rodda med det i helgen tänkte jag.

Ingen lastbalanserare?

Jag ahr ställt ned min Easee på 10A trots lastbalanserare, bilen hinner laddas utan rproblem över natten i alla fall.

1 gillning

Nä, tyvärr inte. Men själva laddaren ska vara ställd på max 16A. Sitter ett fysiskt litet vred inuti själva laddaren. Men det verkar som det inte fungerar som det ska. Alternativt så har elektrikern som installerade den satt den på 20A eller högre. Men som sagt. Det får undersökas i helgen

Fast om laddaren tar 16A så kan ju huset dra t.ex. 5A och då slår du i taket?

Har inget annat igång i huset under natten. Iaf inte de tider som laddaren har varit igång. Så här ser det ut då.


Men ska testa ställa ner laddningen till bilen.

Har råkat ut för det några ggr nu kan tilläggas.

Okej, ingen uppvärmning av hus eller varmvatten? periodisk höjning av varmvattenberedaren (för att bekämpa bakterier) eller liknande? Men ställ ned laddningen, löser problemet.

Frånluftsvärmepumpen arbetar med varmvattnet och värme. Men ingen periodisk höjning som jag sett. Den har kanske legat på 1-2A när den arbetat.