Elbolag och elpriser (2021–2022)

:astonished:

Hatet mot oss datornördar är starkt i Karlstad.

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Det är väl han som OD podd pratat om?

1 gillning

För knappt ett år sedan velade om jag skulle gå från rörligt till bundet, valde att binda till 67 öre vilket så här i efterhand sparat mig massor av pengar. Dumt nog band jag bara i ett år så nu är det dags att ta ställning om 2 månader. Bor i ett nybyggt energisnålt hus i elområde 3 och förbrukar ca 10.000-11.000 kWh per år exkl. laddning av elbil.

Kan binda mig 1 år för 324 öre eller 3 månader för 364 öre :confused:

Det jag funderar på är om rörligt (eller 3 månaders bindning) vore bättre nu och sedan eventuellt binda mig framåt sommaren. Har elbil så elbilsladdningen går ju att tajma när priset är riktigt lågt men tycker det är lite stressande att hålla koll på och klura kring när jag ska tvätta, duscha osv så det kommer jag nog inte orka bry mig om.

En annan aspekt är ju om nuvarande eller nästkommande regering kommer att göra något (liknande Moderaternas förslag) för att lindre effekterna av höga elpriser.

Antar att det är fler än jag här som står inte för liknande dilemma, hur resonerar ni och vad planerar ni att göra?

Fortsätter med rörligt timbaserat (Greenely). Gör av med 12-14k/år.

Enda jag justerar är när diskmaskinen går, vilket blir på kvällen. I övrigt som vanligt.

2 gillningar

Flyttade nyss till villa. Kör Tibber och försöker hålla koll när elen är som dyrast. Kör tvätt-och diskmaskin när elen är billig, likaså med att ladda bilen.

3 gillningar

Vaddå, vi har väl överskott av el

Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.” skriver driftchef Pontus de Maré i ett mejl till Aftonbladet.

Ringhals 4 är nere för planerad revision i en månad. Går igång 6 september igen.

Man kan alltså säga att de planerat sänka den planerbara produktionen. Dålig planering alltså :slight_smile:

Det är mycket som är dåligt när det gäller elförsörjning i detta landet :slightly_smiling_face:

Största bekymret är kanske att vi exporterar 4 769 MW i detta nu. Största elexportören i Europa. Utlandet köper elen för dubbelt så mycket som vi betalar för närvarande.

Den texten du har klistrat in är 11 månader gammal och har inget med att de kör olja i Karlshamn nu att göra.

Edit: Varför försvinner det ibland att man svarar på ett annat inlägg? Denna gång är jag säker på att jag svarade Zop.

Tänkte också det. Nu handlar det helt klart att stabilisera nätet på grund av för lite produktion i söder. Det varken blåser tillräckligt eller har tillräckligt med kärnkraftverk igång. Och norrlandselen skickas rakt igenom landet ut till varenda Europeiskt land vi delar innanhav med :slight_smile:

För att mitt inlägg inte hade publicerats när du tryckte svara. Men fanns där i mellan när du sedan publicerade.

Kolla pilarna mellan oss och Norge – export och import samtidigt mellan olika elområden. Snacka om att systemen är ihopbyggda.

Aha :slight_smile:

I morgon är snittpriset 7 kr per kWh i elområde 4.

8 kr med nätavgiften.

8 öre i norr ink allt imorgon, tack MP