Elbolag och elpriser (2021–2022)

Jag jobbade ihop med en som var gift med en i elbranschen. Hon sa alltid att ska man byta till fast så är det i slutet på maj och början på juni…:+1:. De som kan, de kan…:smiley:

4 gillningar

Men då var väl inte läget som idag?

Det kan säkert ha ändrats en del, men Hakans fru verkar ju vara inne på samma spår.

2 gillningar

Kompisar till oss band till 2026 förra året, 0,36kr/KWh.
De får fullt bidrag för vintern :sweat_smile:

Om jag har förstått det rätt har all information handlat om att elpriskompensationen ska dras på de kommande räkningarna. Så står det i klartext i informationsbrevet jag fick för att ta ett exempel(se brevet i tidigare inlägg som jag här svarar på).

Nu upptäckte jag att Ellevio bokat en inbetalning på mitt konto den 28/4. Jag får inte riktigt ihop summan, men indikerar att de kollar en faktura och betalar ut resterande ca. 3700 direkt. Jag kan inte komma på någon annan anledning till att Ellevio skulle vilja betala mig 3700 utöver att jag är snygg och smart då…:sunglasses:

Men har jag missat något? Har regeringen eller riksdagen ändrat något? Vet @Hakan_Ander kanske hur det är?

1 gillning

Som jag har fattat det är det upp till ditt elbolag hur dom gör. Antingen dras det på räkningen eller så kan man få det insatt på sitt konto man angett.
Vet att Göteborgs Energi gör så. Man kan alltså på deras sida välja hur man vill få pengarna.
På min frus bolag kommer dom endast justera på elräkningen.

1 gillning

Märkligt då att Ellevio ändrat sig, eller så gick allt helt enkelt så snabbt att de inte hann tänka till. Men också noll info än så länge. Jag såg inte att det var en bokad insättning utan trodde att det var en dragning först. Då gick proppen här hemma…:sunglasses:

EON har tillgodo som de drar mot räkningen tills det är slut. Sedan passar de på att höja nätavgiften. Företag får normalt ta av sin vinst för att investera men EON de stoppar vinsten i fickan och lägger investeringar på kunden. Tänk om man kunde göra det i min bransch :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vattenfall här göra likadant vad jag förstått.

1 gillning

Skulle få 4100 kr tillbaka av Eon, 1500 drogs på denna räkning men upptäckte precis som du att jag nu också fått 1286 kr insatt på mitt konto. Chattade med Eon som säger att det är elkompensation. Får dock inte ihop det heller riktigt. Men så länge pengarna går åt rätt håll så brukar jag inte klaga så mycket :slight_smile:

Pengarna som betalas ut begär elbolagen från Kammarkollegiet. I pengarna elbolagen får ingår det även en summa för att administrera det hela. Dock väger inte denna peng upp för hela arbetet elbolagen tvingas göra utan får även stå för en del kostnader själv.

Blir dyr el igen i södra elområdena nu. Ingen mer Rysk gas till Polen och Bulgarien. :rofl: :rofl: :rofl:

Vad är så roligt med det?

Det är roligt för att jag har (är) varit emot Rysk gas och för svensk kärnkraft.

Gjorde en jämförelse med några vänner. En har Tibber, en har rörligt och jag har elfond. Mars månad gav då följande inklusive alla avgifter och skatter per kwh

Tibber 199 öre
Rörligt 205 öre
Elfond 133 öre

Elområde SE4 skall nämnas

1 gillning

Vad är elfond?

Till skillnad mot boräntan så missade jag att binda elen när den var låg. I december tänkte jag att jag måste göra något :slightly_smiling_face:
Inte ångrat än att jag tog elfond

Förvaltad inköp av el

Det här är Dala Elfond

I vår förvaltade elfond tar elhandelsexperter ansvar för dina inköp. De handlar mest när priset är lågt och fördelaktigt för dig som kund, och mindre när priset är högre. Det ger ett stabilt pris över tid då riskerna sprids, pristopparna kapas och marknadens snabba svängningar minskas. Inte fast, inte rörligt – bara smartare! Dala Elfond har ingen bindningstid.

Finns flera bolag som har liknande upplägg.

1 gillning

Någon som har erfarenhet av vindkraftsandelar? Vi har nyligen köpt hus och nuvarande ägare frågade om vi vill ta över hans andelar.