Elbilsveckan: Vindrutetorkarna strejkar iallafall inte

Från sajten:
image

Ny vecka och ett nytt fullspäckat avsnitt av Elbilsveckan.

eCarExpo i Köpenhamn har gått av stapeln och Peter Esse har varit där. Det blir nyheter kring nya ID.Buzz Long och minstingen BYD Dolphin. Dessutom har Mini visat upp nya fyrhjulsdrivna Countryman, men är den verkligen värd sitt pris?

Dessutom blir det Tesla-strejk på djupet och är Tesla Y ett avslutat kapitel nu, eller finns det mer att säga?

Lyssna på Elbilsveckan

Sponsring

Skaffa Acast+ för att lyssna reklamfritt: Elbilsveckan Acast+

Vill du vara med och sponsra Elbilsveckan och nå ut till tusentals elbilsentusiaster. Vi ger våra lyssnare ditt budskap med en personlig touch som intresserar våra lyssnare. Kontakta oss om ni har frågor och önskemål via [email protected].

Besök Elbilsveckans hemsida här.

Bra avsnitt! En sak ni kan tänka på är att inte sätta in en pinne i framhjulet när en av er pratar. Typ, När @Esse håller på att säga att Teslan är bra på landsväg just efter att @cgullin sagt att Teslan ändå är okej i fjädringen. Där kastar Gullin in en protest och Esse kommer av sig, bättre att kasta in motargument efter tycker jag. Det här bygger såklart på att ingen pratar för länge för då blir det monolog.

Annars är jag inte lika kritisk som Esse till Tesla Y, även om jag i sak håller med om det mesta. Dock är jag mer på Gullins sida om chassisättningen.

Vindrutetorkarna och autopiloten är faktiskt riktigt dåliga. Men bilen som helhet levererar fantastiskt väl.

En bakhjulsdriven bil med kass svängradie, det måste vara väldigt ovanligt ?

En Ferrari är också ganska ovanlig..:grin:. Min Y LR(AWD) har lite dålig svängradie, men det är inget jag tycker är väsensskilt från andra FWD eller AWD. Dock aldrig kört en Y SR.

Att bilar som har drivning på de styrande hjulen har sämre svängradie är fullt naturligt men att de inte får till det på en bakhjulsdriven tycker jag är märkligt?

Det är iofs en hel del som är lite märkligt när det gäller Tesla :face_with_peeking_eye:

Elbilar kan ju ofta byggas med längre hjulbas än fossilbilar, då blir ju svängradien påverkad.

Samtidigt är ID4:an riktigt nice där.