Nio flyttar in vid Brunnsparken i Göteborg – i en lokal där största konkurrenten låg tidigare.
Det är Teslas gamla lokal i hörnet av Arkaden i Brunnsparken som kinesiska premiumelbilstillverkaren Nio flyttar in. Nio är kända för att ha bilar där du kan byta batteri i automatiserade centraler i stället för att behöva ladda bilen.
Tesla flyttade från lokalen i september och finns nu utanför Göteborg i en större och mer ändamålsenlig lokal.
Nio öppnar en batteribytarstation för sina bilar i Stockholmomsrådet Frihamnen. Där kan alla Nio-bilar byta batteri på cirka 3 minuter.
Frihamnen är den sjätte stationen i Sverige vilket också gör det till den 25:e stationen i Europa. Det är också den första stationen av så kallade tredje generationen på europeisk mark. Det som märks för kunderna är att tiden gått ner från runt fyra minuter till runt tre minuter.
Totalt sätt skall stationen kunna byta ut 18 batterier i timmen. Det går alltså att byta batteri på hela Sveriges Nio-flotta på runt 6 timmar. Men Nio bygger naturligtvis ut sina Powerswaps med förväntningarna att de skall bli en stor spelare i Sverige och Europa.
Nio Powerswap i Varberg.
Utöver Frihamnen finns det i dagsläget finns det Powerswap-stationer i Varberg, Mjölby, Kungälv, Enköping och Mariestad. Nästa station öppnas i Arlanda stad och därefter är det Malmös tur med en station längs yttre ringleden – båda i höst.
För att kunna använda batteribytarfunktionen måste du prenumerera på batterierna via Nio, antingen genom att leasa bil och batteri eller köpa bil och hyra batteriet.
Nio ET7 redo att laddas med runt 90 kW i genomsnitt mellan 10-80% på vanliga laddare.
I dagsläget saluförNio stor-SUV:en EL7, stor-sedanen ET7, den lite mindre hatchback-sedanen ET5 samt kommande ET5 touring kombi och mellan-SUV:en EL6.