Stora elbilstråden (2020–2022)

Problemet med elbilar än så länge är att man är hindrad att köra till vissa platser med dem för att det inte är tillräckligt utbyggt med laddningsstationer. Utöver detta tar laddning tid samt att man då behöver planera, vilket i sig också hämmar spontaniteten i viss mån.

1 gillning

ja det är en nackdel…men elbilar har väldigt många fördelar.

2 gillningar

Fördelarna hjälper ju inte om inte basfunktionaliteten finns där och man inte kan använda bilen, dvs ladda den så att man kan köra dit man vill komma.

Ge ett exempel

1 gillning

Jag vet inte exakt men säg i höjd med Ö-vik och norrut blir det väl rätt mycket struligare?

Det ska ju otroligt mycket till för att det ska vara omöjligt att ladda en elbil. Men bor man långt från en laddstolpe och har kort räckvidd så kan ju det inträffa. En av mina goda vänner köpte en el-Golf och har ingen egen laddstolpe, samt bor i en småstad. Han får köra till någon laddstation och sitta där ett tag. Segt tycker jag som gillar elbilar men ok tycker han.

Jag förstår det men nu menar jag mer situationer när man är ute och kör och inte är nära hemmet av olika anledningar. Vad jag förstår är det inte så pass utbyggt att man inte behöver planera för laddningen utan bara kan köra in på valfri mack etc.

I Övik finns ett gäng Teslaladdare och andra laddare på OKQ8 vid södra infarten till stan (E4).

Det är inte så smidigt så att du kan svänga in på vilken mack du vill. Däremot så har många lokala elbolag slängt upp laddstolpar lite här och var så man får kolla upp var de finns om man åker så långt att man behöver ladda.
Jag funderar starkt på att byta till elbil vid nästa bil och tittar bla på en BMW i3. Med den så klarar jag mig med att ladda hemma förutom om min sambo och jag gör en riktgt lång utflykt eller om vi ska bila från Göteborg till Åre.

Dessutom har ju hamburgerkedjor vid motorvägar ofta laddare, samma med köpcenter.

1 gillning

Du har helt rätt i att det krävs en annan typ av planering i vissa delar av landet. Särskilt om du har en elbil med kort räckvidd. Men för en väldigt stor del av befolkningen skulle det fungera mycket bra med elbil. Tycker det ofta överdrivs kring problemen med laddning. Men, man ska inte negligera att de finns, särskilt i vissa delar av landet och om man inte kan ladda hemma eller på jobbet.

2 gillningar

Så säg från Övik till…Ja vi säger Lyckelse?
I detta exempel du har en elbil som tar sig ca30mil. Det är i lägstalaget för en ny elbil idag, men vi håller oss till det.

Eftersom du har laddat din bil hemma så startar du med 100% på batteriet. Om du vill så kan du stanna och ladda halvvägs till umeå i nordmarling eller så kör du helavägen till umeå och laddar där. Finns flera olika där inkl tesla.
Eller så åker du bara direkt till lycksle från övik då det är ca 20mil

Men vi gör en mer komplicerad.
Om vi säger du är i Övik och ska till Kiruna
Tar du skuttet till Skellefteå. Finns massor med laddare där så välj å vraka.
Sedan blir det ett stop i Luleå också där du även där har massor med laddare att välja på…
Sedan kör du till Kiruna. Så c:a två stop.

Låter väl inte super komplicerat?

6 gillningar

Om jag kör Ö-vik → Storuman → Arjeplog → Jokkmokk → Kiruna då? Gäller samma sak då?

…alltså brukar du göra det?. Menar du att du ska sovaöver på alla dessa ställen eller vill du bara åka en lite märklig väg?

Vad jag kan se så saknas snabbladdare i jokkmokk.

2 gillningar

Nej, just jag brukar inte köra där men det finns ju de som gör det. Min poäng är bara att det känns som att det ännu inte går att “bara köra” utan man måste planera sin resväg ordentligt för att inte riskera att bli stillaståendes.

Absolut. Likt som man måste ibland planera sin resväg efter var det finns bensinstationer. Så får man planera sitt laddande.

3 gillningar

Det har jag aldrig någonsin behövt göra, alltså planera sin resa efter var man kan tanka bensin/diesel. Aldrig.

2 gillningar

Det lär vara väldigt sällsynt. :slight_smile:

För att du inte kört Ö-vik → Storuman → Arjeplog → Jokkmokk → Kiruna kanske?

1 gillning

Sjuk omväg att snurra via Storuman och Arjeplog när Lycksele → Arvidsjaur är betydligt närmare. Än snabbare går det om du åker E4an längs kusten och tar E10an från Töre till Kiruna.

1 gillning