Elbilar

Var så galet bara hur länge de hade kvar kassettspelaren i den bilen haha. Minns när polaren köpte en och den fortfarande hade det. Galet.

Känns som att Toyota kanske kan locka över en ny målgrupp som "bara vill ha en bil" och nu börja tänka tanken att köra elektriskt. Bra i så fall för jag tror inte den "klassiska" Toyota-ägaren skulle vara helt överförtjust att sätta sig bakom ratten i min Tesla :slight_smile:

2 gillningar

hahaha japp!... Kan inte minnas att 450h hade det.
Men IS300h och CT hade CD växlare...klockrent.

EDIT: Detta var ju iofs några år sedan. CT hade jag nog 2012 och IS 2014

2 gillningar

Nej, det behöver ju inte vara premium, men iallafall på de nya Corollor jag haft, har det varit en del märkliga materialval, saker som skallrar och rasslar, plastpaneler som klonkar etc. Så ska det inte vara på en (eller i mitt fall två) fabriksnya bilar.

Historiskt var iallafall många toyotaköpare intresserade av teknik, åtminstone när det gällde hybriddrivlinan. Elbilsmässigt har de ju halkat långt efter där. Vad har en BZ4 som inte vilken annan bil som helst från annat märke har?

Även på vanliga hybrider och laddhybrider har de andra tillverkarna sprungit ikapp och i vissa fall förbi. En Corolla i dagens läge kostar ju lika mycket som en VW eller Skoda i samma storleksklass. Då hade jag hellre valt de två senare.

Knappast en unik händelse, det blev ju större rabalder om när Hilux och Yaris misslyckades med älgtest, för att inte tala om Merca A-klass när den kom "Wälteklasse". Jag vet inte riktigt vad varken du eller jag ville ha sagt med det. Visste inte ens att det var en grej med älgtest längre :man_shrugging:

Summa summarum, tycker inte att Toyotas elbilar sticker ut på något sätt, ingen väldigt bra räckvidd, ingen snabb snabbladdning, ingen komfort att skriva hem om, ingen prestanda att tala om, ingen komfort att tala om, inga härliga materialval att tala om, inte heller något superbilligt pris som överskuggar alla dessa medelmåttiga egenskaper. Inte heller någon teknik att prata så mycket om.

Lexus som @Stefan_Sandström nämner, är i en annan liga när det kommer till komfort och premiumkänsla. De kommer undan med halvknackiga elbilsegenskaper i övrigt, för de har andra saker som väger upp.

Lexus, det är ju ändå en Toyota och inte vad de har varit. Annars har väl Toyota fortfarande den bästa eftermarknaden och mest återköpande kunder i Sverige.

2 gillningar

Såg att Grufman anmält Tesla MS, 2013-15, till Transportsyrelsen. Från FB:
:point_right:Idag lämnar vi in en formell begäran till Transportstyrelsen om produktsäkerhetsgranskning avseende Tesla Model S och bortfall av servostyrning.

Så här lyder mailet som nu skickats till "[email protected]"

"
Tesla Model S 2013-2015 förlust av styrservo och bromsservo

Tesla Model S tillverkad från ~2012 till och med 2015-09-16 kan förlora styrservoförmåga och i vissa fall bromsservoförmåga utan förvarning under körning. Inträffar detta leder det till att styr- och bromsförmågan reduceras mycket kraftigt under körning med risk för krasch, personskada eller död.

På Tesla Model S är styrservot elektriskt. Jordningen av strömmatningen till styrservot görs genom en gemensam jordpunkt (GND_LF) på insidan av vänster rambalk i framändan av fordonet. Rambalken som är av aluminium är försedd med en jordpunkt och jordmutter av aluminium. Flera jordkablar är förbundna till samma jordpunkt. Exempelvis flera kylpumpar, torkarmotor, abs-system och servostyrningen. Flera av kablarnas anslutningshylsor är tillverkade av förtent koppar, medan jordpunkten är tillverkad av aluminium. För att inspektera jordpunkten krävs demontering av inredningsdetaljer med verktyg. Verktyg krävs även för kontroll av jordpunktens beskaffenhet. Det går inte att avgöra jordpunktens beskaffenhet visuellt.

Korrosionspotentialen mellan tenn och aluminium är ca 0,6V vilket leder till galvaniska strömmar om ytan regelbundet översköljs med ett elektrolyt vilket man kan anse att fukt plus vägsalt är.

Resultatet blir oundvikligen att jordpunkten fallerar över tid och att detta innebär en förlust av styrservoförmågan, speciellt när man tar ut mycket effekt ur styrservot, tex genom en häftig undanmanöver. Resultatet blir ett kraftfullt spänningsfall över den försvagade jordpunkten och att elservot omedelbart stängs av. När spänningsfallet upphört återställs servot efter några sekunder vilket kan leda till en överdrivet lätt styrning vilket kan leda till en förnyad okontrollerad situation med fordonet.

På grund av jordpunktens konstruktion är alla Tesla Model S tillverkade inom dessa tillverkningsdatum påverkade av denna risk. Efter detta tillverkningsdatum har jordpunktens konstruktion gjorts om vilket minskar risken för ovanstående problematik.

I vår profession har vi reparerat minst två fordon som råkat ut för plötsligt styrservobortfall, och vi har reparerat ett 20-tal jordpunkter totalt. Vi gör bedömningen att alla Tesla Model S inom dessa tillverkningsdatum kommer att behöva få sina jordpunkter reparerade om fordonet körs eller körts på vägar som saltats.

Sammantaget anser vi att transportstyrelsen skall inleda en granskning kring detta fel och ålägga Tesla (TM Sweden AB) att skyndsamt utfärda en återkallelse för alla berörda fordon så att risken för skada eller död minimeras.

Önskar transportstyrelsen mer data kan vi tillhandahålla detta på begäran.
Bifogar bild på jordpunkt och elschemat över den berörda jordpunkten. Elschemat är i princip identiskt under de berörda tillverkningsåren.

Mvh,
Fredrik Grufman
"

:boom:Har du också råkat ut för plötsligt styrservobortfall på din Tesla? Maila in din berättelse till "[email protected]" och sätt "Produktsäkerhet" i ämnesraden på mailet.
Tänk på att det är bara du som fordonsägare eller reparatör som skall rapportera in vad du fått för problem med fordonet.”

haha ja jäklar. Det problemet har jag haft på samliga modelS jag hade.
Man kunde stå vid ett trafikljus och bromskraften släppte så bilen började rulla framåt. Då fick man tryckaner bromsen så in åt H*lvete för att få stop på bilen.
För mig inträffade det endast när man stod vid trafikljus för det var väl den ända gången man hade bromsen intryckt.
Att den tappade servostyrning tror jag aldrig hände

EDIT: Fast iofs min första ModelS(P85) som jag hade 2014 hade jag inte det problemet med. Det var mina två kommande som hade fram till jag gavupp tesla 2020

1 gillning

Vad har du nu för någon då?

Menade att jag gavupp Tesla 2020 som min bil. Sedan har vi haft en ModelX i förmånga år som vi bör till en Y för några månader sedan.

Jo, men vad kör du istället för Tesla? Du hade väl en Polestar ett tag?

Kör en polestar4 :+1:

1 gillning

Intressant :blush:

Kinesiska BYD har stött på hinder i sina planer på att bygga en ny fabrik i Mexiko. Myndigheterna i Kina har försenat godkännandet av fabriken, med anledning av oro för att den avancerade teknologin från BYD skulle kunna läcka till USA genom Mexiko

1 gillning

Ombytta roller.
Nånstans hoppar jag västvärlden kopierar skiten ur deras grejer, dels gynnar det konsumenterna som får bättre produkter dels får dom igen lite för de senaste 60 åren :laughing:

3 gillningar

För jäkligt med industrispionage. Mina tankar och ett handhjärta går till den kinesiska regimen :kissing_heart:

5 gillningar

USA ska förbjuda kinesisk teknik i bilarna framöver. BYD behöver inte vara oroliga, då dom inte kommer kunna sälja bilar där alls.

Vad anser du är lösningen?

Jag vet inte heller vad lösningen är, men jag tror att lösningen innebär mindre resursslukande tekniker för framtagande och destruerande av batterier. Jag tror inte att fossilbilar är lösningen, men inte heller elbilar i dagens format. Tror det behöver göras mer saker i flera led. Ska vi ha en chans att verkligen förändra nåt behöver vi mer kärnkraft, samt hitta ett sätt att slutförvara kärnbränsle. Eller rentav återanvända uttjänt kärnbränsle. Finns nog många svar på frågan. Men är elbilar generellt bättre i sin nuvarande form än fossilbilar? Ja, definitivt, men är de tillräckligt bra för miljön? Nej. Men det blir bättre och bättre. Var ju inte länge sen man uppmanades dumpa sina sopor i sjön och gräva ner oljefat man ville göra sig av med i marken.

Bara pappersarbetet kvar sen rullar vi. Peppen!

20 gillningar

Jag valde mellan bz4x och Kia ev6. Föll till slut på Kian då den var lite billigare i leasing

1 gillning

Har noterat ett nytt vårtecken!
Det är när man inte. behöver. ladda. hela. #%&&/!!!. tiden. :slight_smile:

1 gillning