Elbilar

Hongqi var nog en stor del i deras ras.

3 gillningar

Andrahandsvärde är ett stort problem

Här Skanska

Tveksamt, tror inte de sålt så värst många…

Jaha då var det dags att ta steget in i elbilsvärlden, blev en EV3 Long Range på privatleasing till slut. Jobbigt att behöva vänta tre månader på leverans bara :roll_eyes::sweat_smile:

Men man får väl använda väntetiden till att studera best practices kring timprisoptimering, ladda-på-resan-strategier mm så kommer dagarna nog gå ganska fort :ok_hand:t2:

15 gillningar

Vad landade kalaset på?

5200 per månad för 1500 mil/år. Det är den billigaste varianten på den kampanjen som går just nu. Men jämför man med vår befintliga bil så är det rena lyxbilen så det känns väldigt bra :grinning:

Vinterdäck ingår inte men det tänker vi köpa separat ur egen ficka inför nästa säsong.

3 gillningar

Gött! Tre månader är övre gränsen i väntetid för mig. Har alltid tjatat till mig att tar det mer än så ska jag inte ha nån bil när jag handlat på firma :sweat_smile:

Jag tror det var i slutet på Januari jag beställde, får min bil i slutet på juni :slight_smile:

Schysst lånebil. Go att köra men så kass, höll på att backa på en gubbe idag som kom snett från sidan, syntes varken i rutor eller kamera :sweat_smile:

1 gillning

Intressant lista med servicekostnader för elbilar. Polestar billigast.

1 gillning

Hur rimmar detta med att man hör att Tesla inte har någon service?

De har visst service, bara inga fasta serviceintervall. Bilen talar om när något behöver servas. Tesla lär ju gå sönder och behöva underhåll precis som alla andra bilar.

2 gillningar

Blir lite av en riktig äpplen- och pärontabell, Model 3 är angiven med 2 års intervall och Model Y är angiven med 1 år och kommentaren "Tesla rekommenderar service varje år, dock utan milbegränsning."

Därutöver olika år- och milintervall, fria servicear i vissa fall, serviceavtal i vissa fall. I vissa fall är det kostnaden utslagen på de första sex åren och i vissa fall de tre första åren. Men en viss fingervisning blir det såklart.

Polestar och Volvos kostnader känns rimliga med tanke på att det borde vara rätt okomplicerad service på en elbil.

Porsche Taycan hade å andra sidan en intressant kostnadsutveckling mellan servicarna, 8 440 kr för första service, 15 510 kr för andra 26 711 kr för tredje servicen. :sweat_smile:

1 gillning

Heeelt sinnes. Vad gör de på de bilarna? Det är ju också en elbil som inte borde ha några rörliga delar att byta. Fyller de på spolarvätsketanken med flytande guld?

Premium spolarvätska :laughing:

2 gillningar

Får tipsa @RolexJocke om att börja sälja blinkersolja till BMW. Kostar många tusen per liter.

Intressant med Volvo, har för mig att deras fossilbilar anses vara dyra att serva🤷🏻‍♂️

En kompis har en Panamera med V8 tror det var 12’ för att byta luftfilter i den. Mycket att plocka bort. Porsche rekommenderar att man inte byter :smile:

1 gillning

Ja, volvos fossilbilar var inte billiga att serva. Hade en V40 D4 -17. Den var inte billig. Vill minnas att 6k mila servicen kostade 8-10K.

Min känsla är att servicekostnaden ofta är direkt knuten till hur premium märket vill vara. Det stämmer ju väldigt väl överens med Porsche i tabellen, medan Hyundai Kona och Volvo/Polestar ligger helt fel.

1 gillning